Fr

BLUE

Sench: influencer marketing ten dienste van eco-preneurs

Vrijdag 29 September 2023

Sench: influencer marketing ten dienste van eco-preneurs

Sench is een collaboratieve community die consumptie verantwoordelijker wil maken en een positieve lokale impact wil creëren door 'eco-preneurs' te ondersteunen, je weet wel, start-ups die normen herdefiniëren en milieuvriendelijke levensstijlen promoten. De ambitie van Sench is zowel mentaliteits- en gedragsveranderingen te stimuleren als burgers aanmoedigen om deze ecologisch geïnspireerde structuren te steunen via een community die deze verschillende spelers met elkaar verbindt.
 
Het Sench-project is te danken aan Sabrina Bulteau en Valentine Cossée. Als CEO van Sench werkt Sabrina al 23 jaar in de sector. Als medeoprichtster van Be Connect, dat ze in 2019 verkocht aan de iO Group, beschikt ze over een uitgebreide ervaring inzake digital, strategie en marketingcommunicatie. Haar vennote Valentine Cossée, Community & Operation Director bij Sench, werkte van 2014 tot 2021 al met haar samen bij Be Connect, als projectmanager en specialist in sociale mediastrategie, voordat ze freelance B2B-evenementen ging organiseren.
 
We gingen het duo opzoeken na de grootscheepse officiële lancering van Sench op het Kasteel van Ter Hulpen.
 
Hoe is jullie project ontstaan?
 
Sabrina Bulteau: Na Be Connect wilde ik geen nieuw bureau openen of consultant worden. Ik wilde investeren in een project dat zinvol was, dat een gat in het ecosysteem opvulde en een positieve impact zou hebben. Ik wilde me aan influencer marketing wagen, maar niet in de reclame.
 
Dus dacht ik aan de eco-preneurs die, helemaal vanaf nul, onze manier van leven opnieuw uitvinden. Er was duidelijk een verband te leggen tussen hen en hun belangrijkste doelgroep: het goed opgeleide, welvarende publiek, dat begaan is met duurzaamheid, dat bereid is een rol te spelen en de mogelijkheid heeft om mondelinge reclame te doen werken. Consumenten hebben de macht en de plicht. Ze hebben de macht om te kiezen voor goede of slechte bedrijven telkens als ze hun betaalkaart bovenhalen. En ze hebben de plicht omdat hun consumptie een impact heeft op de planeet.
 
Het resultaat is dit samenwerkingsproject dat ecologisch verantwoorde producten en ondernemers in de kijker zet en hen in contact brengt met gelijkgestemde consumenten. Het doel is om een ruimte voor dialoog te creëren en antwoorden te geven op vragen over producten, hun kwaliteit, hun prijs, enzovoort.
 
Het is echt nodig: vraag mensen op straat om een ecologisch verantwoord merk te noemen... Meestal hebben ze geen idee.
 
Waar komt de naam Sench vandaan?
 
Uit het Esperanto ‘senchava’, wat “zinvol maken” betekent. Dat is een van de pijlers in het project. Zinvol door een stem te geven aan echte mensen, aan al die eco-ondernemers met geweldige verhalen om te delen.
 
Zestien ondernemers zijn al lid van Sench. Hoe trekken jullie hen aan?
 
Valentine Cossée: We zijn naar ze op zoek gegaan. In het begin op sociale netwerken, via mondelinge reclame ... We hebben ook bepaalde profielen moeten bijsturen, omdat we soms bedrijven tegenkwamen die te niche waren of bedrijven die niet echt in staat waren om te groeien. Maar uiteindelijk bouwt het netwerk zich vrij snel op.
 
Sabrina Bulteau: We hebben een charter opgesteld met selectiecriteria die gestructureerd zijn rond echte KPI's. Tijdens onze gesprekken met de eco-ondernemers controleren we of ze aan deze criteria voldoen en of ze relevant zijn. We proberen te begrijpen hoe ze ontwerpen, produceren, distribueren, de sociale dimensie integreren... Degenen die niet aan al deze criteria voldoen, worden niet opgenomen. Daarom is het niet mogelijk om je rechtstreeks op de site in te schrijven. Hetzelfde geldt voor experts die willen deelnemen - mensen uit de reclame-, PR-, juridische en andere sectoren. We willen hen eerst interviewen om er zeker van te zijn dat ze waarde toevoegen aan het project.
 
Toen we deze eco-preneurs begonnen te ontmoeten, spraken we over hun verschillende problemen, de moeilijkheid om een publiek te vinden, de behoefte aan een gezamenlijke aanpak, de nood om de lessen uit hun ervaring te delen, enzovoort. En vrij snel, de noodzaak om contact op te nemen met de juiste communicatiebureaus, omdat hun vaak dezelfde plannen en hetzelfde soort content worden voorgesteld als voor traditionele producten. Maar dat werkt natuurlijk niet.
 
Is de toegang tot Sench beperkt tot KMO’s?
 
In eerste instantie hebben we KMO’s benaderd, omdat je daar vandaag echte wendbaarheid tegenkomt. En dat is iets wat heel moeilijk te vinden is in een groot bedrijf.

We zijn echter overtuigd van de noodzaak om een link en een uitwisseling te creëren tussen alle bedrijven. Daarom gaan we een aanbod ontwikkelen voor grote bedrijven, voor hun C-level management, zodat ze in contact komen met eco-preneurs. Het idee is om hen aan te moedigen anders te denken en deze nieuwe manier van denken toe te passen op hun business.
 
Al bij al richt Sench zich op bedrijven die hun naam een nieuwe betekenis moeten geven, die zichzelf vragen stellen en hun transitie naar duurzaamheid tot een succes willen maken. We willen vooral geen silo's, maar een dynamiek creëren waarin iedereen iets kan inbrengen.
 
Wat bieden jullie ondernemers precies?
 
Valentine Cossée: Sench werkt met een aantal activiteiten. Ons team heeft een reeks boeiende conferenties, business speeddates, workshops en andere trainingssessies samengesteld die eco-ondernemers een ecosysteem zullen bieden waarmee ze hun bedrijfsstrategieën kunnen verbeteren en hun verkoop kunnen stimuleren. Het platform zal leden ook in staat stellen om met elkaar in contact te komen, toegang te krijgen tot educatieve bronnen, ideeën en ervaringen te delen, en nog veel meer.
 
Het doel is ook om bij de eco-ondernemers te peilen naar hun behoeften op het gebied van business, om zo workshops te creëren die hier nauw op aansluiten. Verpakking is bijvoorbeeld een probleem voor onze eco-ondernemers, maar ook voor meer traditionele bedrijven.
 
Sabrina Bulteau: Ik heb kort de bijdrage van experts genoemd... Het principe is om mensen binnen de community te hebben die eco-ondernemers kunnen helpen en adviseren. De manier waarop we ze met elkaar in contact brengen, is via de storytelling van de ondernemer, zijn ambitie en zijn waarden. Dankzij Sench kunnen deze mensen elkaar inspireren en het is fascinerend om naar ze te luisteren als ze met elkaar in gesprek zijn.
 
De uitdaging is natuurlijk ook om particulieren te bereiken?
 
De uitdaging ligt op elk niveau. Het is natuurlijk makkelijker met de eco-preneurs die we zelf selecteren en de experts, die we makkelijker kunnen identificeren omdat ze vaak dezelfde achtergrond hebben als wij... Maar we willen ook mensen aanmoedigen om zich aan te sluiten bij de community, door ze advies, praktische workshops en echte alternatieven voor anders consumeren aan te bieden, zodat ze op lokaal niveau een impact kunnen creëren.
 
We willen de 15 tot 17% van de bevolking bereiken die deze dynamiek zal doen evolueren naar een massamarkt. Mensen die affiniteit met elkaar hebben. En we gaan evenementen "om de hoek" creëren.
 
Voorlopig concentreren we ons op het zuiden van Brussel en Waals-Brabant, met een Franstalige focus voor onze lancering. Het doel is om ons vervolgens te richten op de internationale gemeenschappen die verbonden zijn aan de instellingen. Als we dit model in Brussel kunnen valideren, gaan we naar het noorden van het land. Dit is een echte culturele beperking, want duurzaamheid betekent niet hetzelfde voor Franstaligen en Nederlandstaligen.
 
Als we het model in België hebben gevalideerd, gaan we internationaal. Een van onze ambities is om pan-Europees te worden, om Belgische eco-ondernemers te helpen exporteren en die uit andere landen om in onze eigen landen te investeren. Dit alles zal de identificatie en verspreiding van beste praktijken versnellen.
 
Hoe ziet jullie businessmodel eruit?
 
Het is in wezen gebaseerd op lidmaatschap. En omdat het ecosysteem duur is, nemen we een commissie wanneer er business ontstaat binnen de community. Bijvoorbeeld wanneer we pop-ups organiseren of wanneer we samenwerken met experts... Maar onze prioriteit is lidmaatschap: burgerleden, eco-preneurs, experts die waarde toevoegen en zelfs bedrijven die een onderscheidend ecosysteem willen ontwikkelen. We hebben zelfs een tarievenschaal opgesteld naargelang de omvang van het bedrijf.

Archief / BLUE