Fr

BLUE

Waarom The North Face met 'Global Warming Series' komt

Vrijdag 30 Juni 2023

Waarom The North Face met 'Global Warming Series' komt

De klimaatverandering treft alle geografische gebieden sinds vele jaren en de situatie wordt alleen maar erger. Kunnen we ons voorstellen hoe onze planeet er in 2050 zal uitzien? In Mexico schildert The North Face in samenwerking met Wunderman Thompson een onleefbaar geworden wereld af. Dat doet het merk met behulp van een (nep)collectie futuristische kleren die de ‘Global Warming Series’ gedoopt werden.
 
Naast heel wat andere oorzaken zijn fast fashion en onze consumptiegewoonten verantwoordelijk voor de ontregeling van de natuurlijke cycli in onze ecosystemen. Drie extreme klimaatvormen zouden veel eerder dan voorzien hun opwachting kunnen maken: extreme hitte, ijzige koude en overstromingen.
 
De slogan van The North Face – ‘Never stop exploring’ – wordt ondertussen gebruikt om aan de alarmbel te trekken, maar zou binnenkort misschien niet meer van toepassing kunnen zijn. Om te kunnen blijven ontdekken denkt het merk na over de verschillende uitrustingen die nodig zouden zijn om ons aan te passen aan extreme omstandigheden. In samenwerking met Wunderman Thompson bedacht het dus avant-gardistische outfits boordevol technologie om het overleven van de toekomstige ontdekkers te verzekeren.
 
Ondanks haar aantrekkelijke looks is deze collectie niet te koop; ze is vooral bedoeld om te sensibiliseren voor de milieuproblemen die ons te wachten staan in een nabije en verre toekomst, maar ook om fondsen te werven en de strijd aan te binden met klimaatverandering.
 
“Je denkt misschien dat het er goed uitziet, maar dat is eigenlijk niet waar. We hebben de collectie gemaakt die we NIET willen uitbrengen”, zegt The North Face Mexico over de teaser van de collectie die op Instagram gepost werd. “Als we deze kleren gaan maken, zou dat impliciet betekenen dat we het 'point of no return' bereikt hebben in de vernietiging van onze planeet en, zeker, de ondergang van het menselijk ras.”
 
In plaats van de kleren op de markt te brengen, codeerden The North Face en Wunderman Thompson ze in een beperkte oplage van 2.050 NFT’s. De opbrengst van de verkoop gaat naar de NGO ProNatura México AC, die zich inzet voor het behoud en duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen in Mexico.
De campagne werd uitgerold op de sociale netwerken van The North Face in Mexico. Volgens Wunderman Thompson is ze al door meer dan 13,5 miljoen mensen gezien en kreeg ze persaandacht gekregen in 15 landen, goed voor een geschatte earned mediawaarde van 800.000 dollar.

Archief / BLUE