Fr

BLUE

Creative Belgium schudt de kaarten voor SDG

Vrijdag 22 April 2022

Creative Belgium schudt de kaarten voor SDG

In samenwerking met LUCA School of Arts komt Creative Belgium met een kaartspel dat ‘Creativity for good’ gedoopt werd. Dat is ontworpen om marketeers, strategen en creatieven te helpen om bij te dragen tot de verwezenlijking van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de UNO.
 
‘Creativity for good’ doet meer dan ons vertrouwd maken met de 17 SDG; het bevat ook een reeks nuttige ideeën en suggesties die innovatie mogelijk maken. Tekst en uitleg door Liesl Dejonghe, community & project manager van Creative Belgium.
 
Hoe is dit idee om een kaartspel te maken ontstaan?
 
LUCA School of Arts heeft ons drie jaar geleden benaderd met de vraag mee een onderzoeksproject te ondersteunen: een project rond de sustainable development goals met als insteek de communicatie-ontwerper als facilitator voor duurzaamheid. Het vertrekt vanuit het geloof dat je je als maker van communicatie in een unieke positie bevindt om een groot publiek te bereiken en opinies te vormen. Als creatieven, strategen, marketeers,… zich meer bewust zijn van de sustainable development goals en de doelstellingen een onderdeel worden van hun denkkader, geloven we dat zij actief kunnen bijdragen aan een betere wereld via hun werk voor merken. Een creatieve motor om de 17 sustainable development goals van de United Nations waar te maken.
 
Uit recent onderzoek van Kantar is gebleken dat Belgische consumenten bereid zijn om bewuste keuzes te maken en erkennen dat er voor hen een rol is weggelegd, maar zij kijken naar bedrijven en merken om hen hierin te begeleiden en ervoor te zorgen dat duurzame consumptie een makkelijke en duidelijke keuze wordt. Zo gaf 67% van de consumenten aan dat het vandaag nog steeds erg moeilijk is om te identificeren welke producten vanuit ethisch en ecologisch standpunt op een goede manier tot stand zijn gekomen en welke niet. 70% gaf ook aan dat ze niet het gevoel hebben dat ze als één persoon een verschil kunnen maken. Merken kunnen optreden als motor voor verandering als ze op een authentieke manier, vanuit hun eigen merkidentiteit, inzetten op duurzaamheid én hierover op een transparante, duidelijke en eerlijke manier communiceren met hun consument. En hier is een belangrijke rol weggelegd voor elke communicatieprofessional.
 
Trouwens, op het Cannes Lions Festival in 2016 heeft Ban-Ki Moon, de toenmalige Secretary General van de United Nations, al een oproep gelanceerd naar communicatieprofessionals om er via hun werk mee voor te zorgen dat de SDG’s een zaak worden van iedereen, zowel bedrijven als mensen wereldwijd.
 
We hebben bij Creative Belgium niet geaarzeld om dit project mee te ondersteunen, omdat we geloven dat het nu meer dan ooit tijd is om creativiteit in te zetten for good.
 
Dit project werd aan de kant van LUCA School of Arts gedragen door Inge Ferwerda en Dennis Blarinckx, die beiden al jaren lid zijn van Creative Belgium. Naast draagvlak bieden voor een relevant en belangrijk topic, is het voor ons ook altijd erg fijn om een project samen met leden uit onze community te kunnen doen.
 
Hoe werd het project verwezenlijkt?
 
Uit een bevraging bij jonge professionals uit ons vak bleek dat het begrip SDG’s wel herkend wordt, maar dat de 17 doelstellingen vaak niet echt gekend zijn. Er is wel een grote interesse voor. Het creëren van bewustwording én kennis van de uitdagingen die er liggen voor mens en planeet, was dus prioritair.
 
In samenwerking met Edouard Schneider van Letterlik en Jill Mathieu van Goodcopy.Ink werden de 17 SDG’s vertaald naar 51 kaarten.
 
De kaarten werden door Drukkerij Dirix geprint op Crush Corn papier. 55% bestaat uit FSC fibre, 30% is recycled fibre. Het overige is organisch materiaal, zoals kiwi’s, graan, koffie of olijven. Alles werd geproduceerd met groene, hernieuwbare energie.
 
Hoe wordt het kaartspel gespeeld?
 
In eerste instantie zijn de kaarten een tool om de doelstellingen onder de knie te krijgen. Per doelstelling zijn er drie kaarten om ze via leuke copy tastbaarder te maken. Het begrip ‘SDG’ zou even vlot over de tongen moeten gaan als ‘OMG’ en een onderdeel moeten worden van ieders woordenschat. De kaarten beogen daartoe bij te dragen.
 
In tweede instantie, eens je vertrouwd bent met de SDG’s, kunnen de kaarten gebruikt worden in brainstormsessies. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een open brainstorm het beste werkt om je denkkader te verruimen. Als je vaak met de kaarten werkt, zullen de SDG’s onbewust geïntegreerd worden in je referentiekader en zal je er, bij het werken op briefings, ook vaker bij stilstaan.
 
Een oefening die in enkele scholen met de kaarten toegepast wordt, is een open brainstorm met een combinatie van drie elementen: merk, technologie en een SDG.
 
Studenten kiezen random een merk, een technologie en trekken als derde variabele willekeurig een SDG kaart. Door oplossingen te moeten bedenken voor die combinatie, komen er vaak innovatieve ideeën op tafel en ziet men dat er oplossingen zijn die niet enkel werken voor de merken, maar tegelijkertijd ook de samenleving ten goede komen. Een creatie van waarde die de winst van de bedrijven overstijgt.
 
Waar is het kaartspel verkrijgbaar?
 
De Creativity for Good cards kunnen aangekocht worden in de Creative Belgium shop. Er geldt een kortingscode voor de lezers van MM: die betalen €25 in plaats van €37,5 (incl. BTW) als ze de code MMBLUE ingeven bij checkout.
 
Studenten genieten een voordeeltarief van €15 (incl. BTW) en kunnen een kortingscode opvragen door te mailen naar info@creativebelgium.be.
 
Nog een laatste woord?
 
We hebben video-interviews over het onderwerp gemaakt met jonge vakmensen, meer bepaald met Pieter Claeys (TBWA/Chiat/Day New York) en Lina Akbarzadeh (Accenture Interactive). Hun input is ook heel interessant en verrijkend.

Archief / BLUE