Fr

BLUE

Waarom McDo zich om vuilbakken bekommert

Maandag 23 Mei 2022

Waarom McDo zich om vuilbakken bekommert

De zwerfvuilproblematiek houdt heel wat overheidsinstellingen al een aantal jaar bezig, maar bij bedrijven staat de kwestie minder hoog op de agenda. Het gebeurt zelden dat ondernemingen openlijk rond het thema communiceren, los van de PR-campagnes met werknemers die de mouwen opstropen om een park of een stuk weg schoon te maken.  

Enkele jaren geleden zetten AB Inbev en Colruyt de toon ter gelegenheid van een wedstrijd van de Rode Duivels. Dat deden ze om de consumenten van Jupiler en CaraPils ertoe aan te zetten hun lege blikjes in de vuilbak en niet op de openbare weg te gooien. Vandaag neemt McDo de fakkel over met een zeer geslaagde 'old school' campagne in OOH op groot formaat, met daarin mooie beelden van vuilbakken en daarbij namen van nieuwe types hamburgers.   De Big Mac maakt plaats voor de Big Bac, Bac Royal en Bac Deluxe.

Bedoeling: "Vuilbakken even populair en aantrekkelijk maken als de burgers van McDonald's", aldus Jeremie Goldwasser. De CD van TBWA wijst op het werk van Studio Wauters, de foodfotograaf van McDonald's: verlichting, stijl, retouches, ... komen aan bod in een making-of video op YouTube. 

Deze campagne die benadrukt dat McDo de straten graag netjes ziet, kadert in een globale strategie die in meerdere landen uitgerold wordt. McDonald's erkent zijn aandeel in de zwerfvuilproblematiek en geeft toe dat het niet alleen slecht is voor de planeet, maar ook voor het merkimago van de keten. Het merk wil voortaan ook bijdragen tot de oplossing van dat probleem.  

"We zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid en de impact die een merk als het onze kan hebben op de hoeveelheid zwerfvuil", aldus Philipp Wachholz, marketingdirecteur van McDonald's België. De keten is vast van plan zijn steentje bij te dragen tot een schonere omgeving, maar rekent ook op onze hulp: "We moeten de handen in elkaar slaan. Onze campagne wil onze klanten bewustmaken en het gebruik van de vuilbakken evident maken. Met de typische knipoog van McDonald's, natuurlijk."

Archief / BLUE