Fr

BLUE

SuperWomen: elkaar helpen, ondernemen en digitale kloof

Vrijdag 28 Oktober 2022

SuperWomen: elkaar helpen, ondernemen en digitale kloof

SuperWomen dat in 2021 gelanceerd werd als een gewone zelfhulpgroep op Facebook, groeide ondertussen uit tot een volwaardige community met meer dan 10.000 vrouwen uit Waals-Brabant en omgeving.

Maha Karim-Hosselet, de medeoprichtster van MKKM en co-captain Diversity & Inclusion bij BAM, vertelt er alles over.

Welk idee lag er aan de basis van de lancering van SuperWomen?

Tijdens de pandemie besefte ik dat veel vrouwen sociale contacten misten. Het oorspronkelijke idee was dan ook om een Facebook-groep op te richten waarin ze met elkaar van gedachten zouden kunnen wisselen en elkaar helpen op allerlei gebieden in hun dagelijkse leven, zowel professioneel als privé. Uiteraard moesten er grenzen worden gesteld en daarom heb ik de groep op Waals-Brabant toegespitst, rond drie hoofdlijnen waarop ik kon inspelen: wederzijdse hulp - wat vanzelfsprekend is in een beperkte geografische regio met dezelfde taal -, ondernemerschap/intrapreneurship en de digitale kloof. Ik heb dan een team van tien vrijwillige beheerders met complementaire profielen samengesteld: website developer, grafisch ontwerper, digitaal expert, eventmanager...

We hebben de groep in 2021 gelanceerd en sindsdien tellen we meer dan 10.000 leden, allemaal zonder dat we bewust hebben geprobeerd om te groeien, wat erop wijst dat er een echte behoefte bestond bij vrouwen binnen dezelfde realiteit in en rond Waals-Brabant.

Welke zijn de drie pijlers waarover je het had?

Toen ik de groep begon, was ik geschokt door de kloof tussen mensen voor alles wat met technologie te maken heeft, zelfs voor dingen die triviaal lijken, zoals banktoepassingen, het boeken van vliegtickets, enz.

De tweede pijler betreft het verlenen van bijstand aan vrouwen die als zelfstandige werken en die vragen hebben over hun bedrijf, of aan vrouwen die binnen hun structuur willen evolueren. Naast de hulp van de leden stelt onze groep van tien vrijwilligers ook expertise ter beschikking over verschillende aspecten die verband houden met onze vakgebieden.

Ten slotte is wederzijdse steun het fundament waarop alles rust. Het is de basis van de oorspronkelijke visie, die erop gericht was iedereen in Waals-Brabant positief en zorgzaam tegemoet te treden.

Zijn er los van het ondernemerschap/entrepreneurship nog andere types van verzoeken die gepubliceerd kunnen worden?

Drie soorten verzoeken zijn toegestaan: onroerend goed, zoeken naar werk en zoeken naar kinderopvang of oppas. Wij hebben ook een reeks aanvullende regels opgesteld die van toepassing zijn op alle berichten en aangeboden inhoud. Ten eerste moet, in de geest van wederzijdse hulp die de groep kenmerkt, alle aangeboden hulp gratis en beschikbaar zijn. Ten slotte is reclame, zoals het promoten van je eigen zaak of die van iemand anders, verboden.

Beantwoord je enkel de vragen van de leden? Of organiseer je ook nog andere activiteiten?

Naarmate de groep groeide, begonnen we maandelijkse webinars te organiseren die gratis waren voor leden. We hadden sprekers, zoals de marketingmanager van Kiabi, die hun carrièrepaden, ervaringen en advies over ondernemerschap kwamen delen. Deze format werkte goed en veel mensen wilden meer. Dus hebben we snel een nieuwsbrief opgezet die nu naar meer dan 1000 mensen wordt verstuurd.

Deze webinars creëerden ook de vraag naar meer fysieke evenementen. Daarom organiseren we drie keer per jaar een globaal evenement waar alle leden elkaar kunnen ontmoeten voor een diner, een loterij en een feest, allemaal gesponsord door Delhaize en Kinepolis, onze twee supporters. Deze evenementen zijn een gelegenheid voor veel vrouwen om te netwerken.

Netwerken is een andere belangrijke activiteit die geleidelijk gegroeid is. Dit heeft ons gedwongen het interventiespectrum van SuperWomen, dat gericht is op vrouwen in Waals-Brabant, te heroriënteren. Veel vrouwen die elkaar in de groep hebben ontmoet, hebben zich onderling georganiseerd om zelf professionele netwerken op te zetten.

Ten slotte voeren wij ook een jaarlijkse studie uit, een consumptiebarometer voor Waals-Brabant, waarin de consumptiegewoonten van 405 verschillende profielen worden geanalyseerd (met uitsluiting van de uitgaven voor energie en huisvesting). Deze barometer die bedoeld is voor ondernemers, registreert de soorten of gemiddelde uitgaven van de respondenten, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen fysieke en online aankopen.

Archief / BLUE