Fr

BLUE

Hoe Happy Hours Market zijn businessmodel aanpaste

Donderdag 30 Juni 2022

Hoe Happy Hours Market zijn businessmodel aanpaste

Happy Hours Market zet zijn strijd tegen voedselverspilling in België verder. Onlangs heeft het bedrijf zijn werkwijze en businessmodel gewijzigd. Het biedt supermarkten nu een financiële stimulans om hun onverkochte producten te recupereren. Deze veranderingen zijn niet onopgemerkt gebleven bij de grote retailers, die steeds meer bereid zijn om samen te werken. Het leverde de start-up de eerste prijs op in het Impact Programme 21/22 – een acceleratieprogramma voor ondernemers die hun impact op het vlak van klimaatverandering en de circulaire economie willen vergroten. Het programma is een samenwerking tussen Ashoka, ABN AMRO Private Banking Belgium en Accenture BeLux. We spraken erover met Ludovic Libert, mede-oprichter van Happy Hours Market, en Marcel Hulin, hoofd communicatie en PR.

Waarom deze verandering van het businessmodel en hoe functioneert jullie start-up nu?

Ludovic Libert: Vòòr deze verandering was Happy Hours Market enkel een soort afvalbeheerder voor supermarkten. Aan het eind van de dag kwamen we langs om de producten die ze niet hadden verkocht mee te nemen om ze vervolgens met 50% korting te verkopen aan iedereen die er interesse in had. Naast de sociale en milieuvoordelen voor retailers, konden die laatste aldus ook besparen op hun afvalbeheer. We wilden met meer winkels werken dan alleen maar de early adopters, dus hebben we nagedacht over een financiële incentive. We bieden supermarkten voortaan een beloning voor hun producten die in promotie staan. Deze worden meestal verkocht met een korting van 30% en dat impliceert dat de supermarkten met verlies verkopen omdat hun winstmarge gemiddeld tussen de 20% en 25% ligt. Onze incentive is dus hoger dan de prijs die ze in de supermarkt zelf zouden krijgen voor het product in kwestie. Maar daar stoppen de financiële voordelen voor de supermarkten niet, want met ons model doe je ook iets aan het fenomeen van kannibalisatie van producten aan de volle prijs door de prijskortingen, het logistiek beheer (minder etiketten) en het afvalbeheer (geen afval meer).

En wat doen jullie met de onverkochte producten?

Marcel Hulin: We werken samen met het Europese programma SAFE, een organisatie die in 2018 het project ‘One Man's Waste is Another Man's Treasure’ heeft gelanceerd met als doel onverkochte producten uit Brusselse winkels te herverdelen onder mensen in nood, en dit via begunstigde verenigingen. Wij zorgen voor het logistieke luik en leveren aan het eind van de dag de producten die we niet hebben kunnen verkopen. SAFE coördineert het geheel en zegt ons bij welke verenigingen we kunnen leveren.

Is het aantal aanvragen om met jullie samen te werken verhoogd?

Ja, het aantal verzoeken van de grote supermarkten en hun franchisenemers is sterk toegenomen. Daarom zijn wij met hen in gesprek om hun behoeften te bepalen en onze logistiek daaraan aan te passen. Een verzoek dat we regelmatig horen, is bijvoorbeeld of we ook op zondag kunnen langskomen...

Ludovic Libert: We proberen ervoor te zorgen dat onze logistiek voor het einde van het jaar op kruissnelheid is. Vervolgens zullen wij ons model uitbreiden naar andere steden in Wallonië en Vlaanderen.

Jullie hebben de eerste prijs op het Impact Programme 21/22 gewonnen. Wat waren de belangrijkste argumenten om die prijs aan jullie toe te kennen?

Wat indruk maakte op de jury was de impact van Happy Hours Market op het milieu - vergeet niet dat een kilo voedsel gelijk staat aan 2,5 kg CO₂ - en de samenleving, evenals het nieuwe businessmodel en de wijze waarop we naar de winkels luisteren om hun behoeftes in onze modus operandi te integreren. Persoonlijk denk ik dat het DNA van Happy Hours Market ook een belangrijke rol heeft gespeeld, want terwijl veel bedrijven kernactiviteiten hebben met positieve externe effecten, is dit niet het geval voor ons: een positieve impact hebben is onze core business, ons doel.

Marcel Hulin: Happy Hours Market heeft een grotere impact dan wat op het eerste gezicht lijkt. Wij bezorgen de winkels talloze geetailleerde rapporten over hun producten waardoor zij vervolgens hun eigen bestellingen bij hun leveranciers kunnen aanpassen in geval van oververtegenwoordiging. Dit heeft een positief domino-effect op de hele productieketen.

Archief / BLUE