Fr

BLUE

Geoffrey Supran (Harvard University): "Sociale media zijn de nieuwe broedplaats voor oplichterij, waar actie tegen de klimaatverandering vertraging oploopt"

Vrijdag 28 Oktober 2022

Geoffrey Supran (Harvard University):

Recent onderzoek van de Harvard University in opdracht van Greenpeace Nederland, analyseerde de SoMe-communicatie van de grootste autofabrikanten, luchtvaartmaatschappijen en olie- en gasbedrijven in Europa tussen juni en juli. Conclusie: hoewel ze de realiteit van de klimaatverandering niet langer ontkennen, noch hun verantwoordelijkheid minimaliseren, nemen deze sectoren nu massaal hun toevlucht tot greenwashing en "tokenism" (een praktijk die erin bestaat symbolische inspanningen te leveren om minderheidsgroepen te integreren en zo te ontsnappen aan beschuldigingen van discriminatie).
 
Door zowel de afbeeldingen als de inhoud van de boodschappen van de bedrijven te analyseren, ontdekten de Harvard-onderzoekers dat slechts een handvol berichten expliciet naar klimaatverandering verwijst, hoewel die nochtans centraal in het nieuws staat.
 
Bovendien gaven twee derde van de sociale mediaposts van deze bedrijven hun activiteiten een ecologisch innovatief imago, wat volgens de auteurs verschillende soorten en maten van greenwashing vertegenwoordigt.
 
Daarnaast gebruikte 20% van de berichten van de ondervraagde bedrijven sport, mode en goede doelen om de aandacht af te leiden van hun rol en verantwoordelijkheden in de klimaatcrisis.
 
“Onze resultaten laten zien dat terwijl Europa de heetste zomer ooit beleefde, sommige van de bedrijven die het meest verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde, op sociale media zwegen over de klimaatcrisis, en er in plaats daarvan voor kozen om ‘taal en beeldmateriaal te gebruiken om zichzelf strategisch te positioneren als groene, innovatieve en verantwoorde merken”, besluit Geoffrey Supran, associate researcher aan het Department of History of Science van Harvard University en hoofdauteur van het rapport samen met computerwetenschappers van het Algorithmic Transparency Institute.
 
Het onderzoek is hier beschikbaar.

Archief / BLUE