Fr

BLUE

'Data Tienda': hoe creatief datagebruik financiële inclusie van Mexicaanse vrouwen bevorderde

Maandag 27 Juni 2022

'Data Tienda': hoe creatief datagebruik financiële inclusie van Mexicaanse vrouwen bevorderde

Een van de meest bekroonde campagnes van het jaar tijdens de laatste Cannes Lions komt uit Mexico. Ze won de Grand Prix in Creative Data en Glass (de award ter erkenning van werk dat een positief effect wil hebben op genderongelijkheid, -onevenwichtigheid of -onrechtvaardigheid).
 
WeCapital is een Mexicaanse financiële instelling die zich tot doel stelt de plaats van vrouwen in de sector te bevorderen, met name van vrouwen met lage inkomens die geen toegang hebben tot bankkrediet. Tegelijk verzekert de overgrote meerderheid van hen het overleven van hun gezinnen dankzij krediet verleend door kleine buurtwinkels dat ze aan het eind van elke maand aflossen.
 
Een van de manieren om hun financiële integratie te bevorderen is hun toegang te geven tot microkrediet. Samen met DDB lanceerde WeCapital datatienda.mx, een bot op WhatsApp om gegevens te verzamelen en een communicatiecampagne (via luidsprekers in de armere buurten van verschillende steden).
 
Datatienda.mx verzamelde meer dan 10.000 kredietgeschiedenissen, afkomstig van meer dan 50.000 kleinhandelaars in het hele land. Daarmee kon een kredietscore worden toegekend om de solvabiliteit van de gebruiker te evalueren, zodat die uiteindelijk een lening kan krijgen bij een bank... Een kwart van de vrouwen die gebruikmaken van het platform ontvangen nu een microkrediet voor hun bedrijf, variërend van 2.000 tot 20.000 Mexicaanse pesos.

Archief / BLUE