Fr

BLUE

Kan een cruise koolstofneutraal zijn?

Dinsdag 28 Februari 2023

Kan een cruise koolstofneutraal zijn?

De vraag stellen, is ze beantwoorden. Want geeft toe: niemand gelooft toch dat zoiets kan. Behalve MSC Cruises, dat ons in zijn nieuwe grootscheepse communicatiecampagne (normaal voor een reder) laat kennismaken met “de cruises van de toekomst”. Dat doet de groep met een vlekkeloze tv-spot vol geluk en mooie kleurtjes, aangevuld met een goed persdossier van RCA dat ons eraan herinnert dat “MSC Cruises zich al geruime tijd inzet voor het behoud van het milieu”.
 
We leren dat de spot gedraaid werd aan boord van de MSC World Europa, de parel aan de kroon van de vloot die in oktober 2022 voor het eerst uitvoer. De 2.633 hutten, 13 restaurants, elf verdiepingen hoge glijbaan, zeven zwembaden, het waterpark en de botsauto’s doen het misschien niet vermoeden, maar dit is “de meest geavanceerde MSC-pakboot op het vlak van het milieu die bovendien vaart op vloeibaar aardgas.”
 
Volgens de cruisemaatschappij zou dat “de brandstof met de laagste koolstofuitstoot zijn die vandaag beschikbaar is”, met de precisering “op de schaal die we nodig hebben”. Het is heel eenvoudig, vertelt de perskit ons, “in vergelijking met traditionele scheepsbrandstoffen elimineert LNG bijna alle deeltjesuitstoot, inclusief zwaveloxiden en fijne deeltjes, vermindert het stikstofoxiden aanzienlijk en levert het nu al tot 25% CO2-beperking op.”
 
Maar er zijn andere aspecten aan de brandstof verbonden.
 
Zoals de NGO Transport & Environment (T&E) opmerkt, komen bij schepen die op LNG varen immers grote hoeveelheden methaan vrij - een broeikasgas - dat 90% van de brandstof uitmaakt. En volgens de Verenigde Naties is de impact van LNG over 20 jaar 80 keer groter dan die van CO2!
 
Voor Delphine Gozillon die binnen T&E verantwoordelijk is voor maritiem transport, is het verdict duidelijk: “Ze mogen zich dan wel hullen in groen, in feite zijn de meeste LNG-schepen die vandaag rondvaren schadelijker voor het klimaat dan de schepen die ze vervangen”. LNG afschilderen als een duurzame brandstof is volgens haar een flagrante vorm van greenwashing.
 
Meer in het algemeen, zoals onze vrienden van Climax opmerken, gaat MSC er in zijn duurzaamheidsverslag prat op dat het “een vermindering van 28% in de uitstootintensiteit van CO2” heeft bereikt tussen 2008 en 2020. Toch berekent een tabel op dezelfde pagina een toename van 38% van de totale CO2-uitstoot van schepen in dezelfde periode. En met reden: hoewel elke kilometer minder CO2 uitstoot, blijven de afgelegde afstanden toenemen, samen met de MSC vloot die er tussen 2017 en 2023 tien nieuwe schepen bijkreeg.
 
En als je dan toch CO² uitstoot, doe je het maar beter goed, moeten ze gedacht hebben. Op het moment waarop we dit schrijven, kwam MSC met een nieuwe persmap waarin een gloednieuwe cruise van 116 nachten rond de wereld wordt aangekondigd aan boord van de MSC Magnifica, gepland voor januari 2025. Als je nu boekt, krijg je 30% korting op de wasdiensten.

Archief / BLUE