Fr

BLUE

New Talent - Léa Ginterdaele: "Het is belangrijk dat er in de klimaatcrisis ook opinies aan bod komen van mensen die een levensstijl hebben die minder perfect is"

Vrijdag 28 Oktober 2022

New Talent - Léa Ginterdaele:

copyright foto Noémie Kreitlow Léa Ginterdaele of Léa Jplf pendelt tussen Brussel en Parijs en is voltijds content creator en influencer rond topics als reizen, lifestyle en mode. In oktober van dit jaar was ze een van de vijftien jongeren die in Londen mocht deelnemen aan de allereerste Creators for Climate Action Summit van YouTube en TED.

Je hebt aan de universiteit van Montreal een bachelordiploma behaald in cognitieve neurowetenschappen? Vanwaar die keuze?

Oorspronkelijk wilde ik geneeskunde studeren, want ik vond het een mooie en prestigieuze studiekeuze. Maar mettertijd besefte ik dat het niet iets was wat mijn hart sneller deed slaan. Ik was geïnteresseerd in psychologie, maar ik zocht naar een iets meer wetenschappelijk geïnspireerde studierichting. Ik heb toen een beroep gedaan op een begeleider die me hielp om een opleiding te kiezen die bij me paste en toen zag ik in het aanbod van de universiteit van Montreal dit driejarig programma.

Plan je iets te doen met dat diploma?

Deze studies bereiden je vooral voor op een carrière in wetenschappelijk onderzoek en dat ligt toch ver af van wat ik nu doe. Het heeft wel mijn persoonlijkheid gevormd. In de content die ik nu deel gaat het onder andere over persoonlijke ontwikkeling, emoties en mentaal welzijn en dat zijn zaken die ik daar geleerd heb. Ik heb de indruk dat ik via mijn studies echt mijn plaats als content creator heb kunnen vinden. Het is natuurlijk toepasbaar in vele domeinen, zoals marketing. Misschien heb ik ooit wel zin om die twee te combineren.

Je bent nu voltijds influencer en content creator. Wanneer ben je daar mee gestart?

In 2013, Instagram was nog niet zo populair als nu, ben ik begonnen met het maken en delen van content, voornamelijk creatieve foto’s van dingen die ik mooi vond. Ik ben als het ware opgegroeid met de sociale media en ik had al vrij snel een community van 10.000 mensen. Ik durfde er echter niet mee naar buiten komen. Er waren niet echt veel influencers actief in Brussel en ik had geen zin om ermee geplaagd te worden op school. De jaren erna was ik tijdens de weekends vaak in Parijs om mijn vrienden te zien. Dat waren content creators die ik online had leren kennen. De wereld van influencers was in Parijs toch volwassener dan in België. Het was echter pas in Montreal in 2019 dat ik besefte dat ik het wat grootser wou aanpakken. Mijn community was al gegroeid tot 30.000 abonnees en ik sloot me aan bij een talent agency uit Parijs dat me kon vertegenwoordigen, om aldus niet de band te verliezen met de mensen en de merken in België en Frankrijk. Tijdens de eerste lockdown in 2020 ben ik een versnelling hoger geschakeld en heb ik de tijd gevonden om regelmatig video’s op YouTube te posten, met meer creatieve content. Daarna heb ik een opleiding ondernemerschap en innovatie gevolgd. Momenteel is het een voltijds beroep, met veel projecten en nog meer ideeën.

Met welke merken ging je al in zee?

Ik heb in Montreal bijvoorbeeld gewerkt voor Montréal International om studeren of werken in Canada te promoten. Daarnaast deed ik ook al projecten voor onder andere Vinted, La Redoute, Dell, Zalando, Prime Video was ik op het festival van Cannes met Meta en Instagram. Ik werk ook met L’Oréal en met enkele juwelenmerken zoals Tiffany & Co. Daarnaast zijn er ook projecten met organisaties rond bijvoorbeeld mentaal welzijn. Ik vind het wel belangrijk om niet alleen voor grote merken of organisaties te werken, maar ook kleinere en persoonlijkere projecten te promoten, soms zelfs pro bono overigens. Verder heb ik zin om de komende jaren te werken voor adverteerders door hen te begeleiden in sociale media, podcasting, content creatie, enz. Wat me ook passioneert, is praten over de wereld van marketing en content creatie op de sociale media.

Enkele weken geleden nam je in Londen deel aan de eerste Creators for Climate Action Summit.

YouTube nodigde mij en veertien andere Franstalige content creators uit om van gedachten te wisselen over de klimaatcrisis en hoe content creators daarbij kunnen helpen. Bij die content creators zaten mensen met een wetenschappelijk profiel die thematische en geëngageerde kanalen beheerden, maar YouTube wilde er ook mensen bij met een meer lifestyle profiel. De gedachte erachter is eenvoudig: mijn community, die vooral geïnteresseerd is in zaken als lifestyle, mode en reizen, volgt waarschijnlijk niet het kanaal van Cédric of Jan die de klimaatcrisis vanuit een wetenschappelijke bril benadert en vulgariseert. Het is belangrijk dat er ook opinies aan bod komen van mensen die een levensstijl hebben die minder perfect is. Als we verschillende content creators mee aan boord hebben die de kleine en grotere gewoontes van anderen in positieve zin kunnen beïnvloeden, zonder te moraliseren en te oordelen, dan kan dat een grotere impact hebben.

Je ouders heten Gregory Ginterdaele en Marie-Laure Cliquennois en maakten naam in de Belgische reclamewereld. Hoe hebben zij je beïnvloed?

Toen ik jong was, haatte ik reclame. Mijn ouders waren en zijn gepassioneerd door hun job en werkten samen in hetzelfde bureau. Ze werkten erg hard. Het zijn pur sang creatieven. Die creativiteit stopte niet na hun werkdag. Om 19 uur zat die erop en dan kwamen ze me om 20 uur halen bij de kleuterjuf die tot mijn twaalfde op mij gepast heeft. Aan tafel en in de wagen ging het maar over een ding, reclame en creatie. Het maakte me echt droevig als kind. Daarom wilde ik iets wetenschappelijks studeren. Ik had geen zin om in de wereld van marketing en communicatie te werken en zie nu. Door er zoveel over te praten, hebben ze onbewust mijn creativiteit aangewakkerd. Ik ben nu nog erger dan hen! Mijn dagen beginnen om 9 uur ‘s ochtends en eindigen om  3 uur ‘s nachts. Ze hebben me nooit dingen opgedrongen of dingen voorgesteld voor merken waarvoor ze werkten, maar me de vrijheid gegeven om mijn eigen pad uit te stippelen. Maar het staat vast dat mijn passie en mijn beroep er door hen zijn gekomen. De businesskant ga ik wel zelf moeten leren (lacht).

Ontdek hier het Instagram-account en het YouTube-kanaal van Léa.

copyright foto Noémie Kreitlow.

Archief / BLUE