Fr

BLUE

Hoe Roularta de SDG van de UN meeneemt

Maandag 5 December 2022

Hoe Roularta de SDG van de UN meeneemt

De regie van de groep Roularta heeft besloten om strategische projecten te activeren op basis van vier UN Sustainable Development Goals. In de lengte en breedte, zonder de diepte te vergeten, tot groot genoegen van de stakeholders, dus niet alleen de werknemers, de kaderleden en de aandeelhouders, maar ook de klanten.

Els Michiels en Philippe Belpaire, respectievelijk head of product management & insights voor de groep en general manager van Roularta Media, geven tekst en uitleg bij een actieplan dat ondertussen al goed begonnen is. 

Waarom kozen jullie deze vier SDG’s uit de 17 bestaande?

Philippe Belpaire: Het is niet realistisch om meer dan tien onderwerpen tegelijk te willen beheren. We wilden ons ook concentreren op diegene die een echte meerwaarde kunnen bieden voor een persuitgever. Met onze media bereiken we elke week zeven miljoen Belgen en we behoren tot de top twintig van de drukkerijen in Europa; er is een verband met wat we in onze duurzaamheidsprojecten willen benadrukken.
Els Michiels : De vier SDG's in kwestie betreffen onderwijs - wat ons als uitgeverij in onze informatieve rol sterk bezighoudt. Dan is er de economische groei van de groep en de goede ondersteuning van de werknemers, met een focus op jong talent. En het klimaat natuurlijk, waar we onze voetafdruk willen verkleinen en tegen 2040 CO2-neutraal willen zijn. Ten slotte willen wij voor de productiepartners en leveranciers kiezen die deze visie delen.
Hoe vertaalt zich dat concreet?

Philippe Belpaire: Wij bieden adverteerders en mediabureaus de mogelijkheid om de kosten voor de ecologische voetafdruk van campagnes in onze media te compenseren. Dat is een primeur in België, gebaseerd op nauwkeurige berekeningen. Dat is essentieel voor een serieuze aanpak. We gebruiken de ClimateCalc van Febelgra en de Greentripper van OO2 Logic voor print en digitale campagnes. Voor een pagina in Knack Weekend bijvoorbeeld zitten we op 4 kg koolstof voor 1.000 magazines; de vergoeding bedraagt ongeveer 15 euro. Verschillende grote klanten zijn begonnen met de compensatie van hun campagnes, zoals KBC, Luminus en Dahoust Interim. Wij voelen dat er echt een positieve beweging ontstaat.

Els Michiels: We hebben andere zeer uiteenlopende voorbeelden die niet alleen betrekking hebben op koolstof en financiële compensatie. Zo hebben de redacties zich ertoe verbonden om in twaalf maanden tijd minstens 2.000 artikels over de SDG's te schrijven. Bovendien hebben we 15.000 bomen geplant op het terrein van onze hoofdzetel in Roeselare tijdens een evenement met het personeel. We zien inderdaad enthousiasme.

Philippe Belpaire: In feite zou de activering van onze doelstellingen eind 2023 resultaten moeten opleveren; ondertussen zijn we al goed op weg en spreken de cijfers voor zich.

Blijven jullie op termijn inzetten op print?

Zeker. Want er zijn nog steeds veel fans van drukwerk. We streven in feite naar een hybride strategie, met print en digital dat trouwens ook niet koolstofneutraal is. Programmatic advertising staat voor veel meer CO2 dan traditionele aankoop.

Hoe reageert de markt op jullie initiatieven?

Els Michiels: Heel goed! We hebben met een aantal partners en klanten gesproken, en ze zijn allemaal positief, ook wat de compensatie betreft. Roularta is een voorloper, maar wij gaan ervan uit en hopen dat alle spelers zullen volgen. En deze projecten werken zeer verbindend voor de teams, maar zijn ook positief voor de betrokkenheid van klanten en aandeelhouders.

Archief / BLUE