Fr

BLUE

Liesbeth Demolder (Raygun): "We willen dat onze mensen gelukkig zijn"

Vrijdag 30 Juni 2023

Liesbeth Demolder (Raygun):

In juli en augustus schakelt audiostudio Raygun net als vorig jaar over op zomermodus. Dan is het bedrijf elke vrijdag dicht en werkt iedereen vier in plaats van vijf dagen per week. Het is maar een van de vele inspanningen van Liesbeth Demolder (creative service director en managing partner) en Peter Baert (founder, composer en managing partner) voor het welzijn van hun (jonge) team.

Je moet het maar durven en toch doen jullie het weer: tijdens de zomermaanden sluit Raygun op vrijdag de deuren en genieten al jullie werknemers van een extra lang weekend. Waarom?

Bedoeling van deze regeling is de stress uit het bedrijf halen en ademruimte creëren binnen een vak waar het tempo gewoonlijk hoog ligt. We introduceerden deze zomermodus vorig jaar voor het eerst en het initiatief werd zeer positief onthaald, niet alleen intern, maar ook op de markt. Heel veel mensen hebben me erop aangesproken. We hebben duidelijk een gevoelige snaar geraakt. Vooral voor jonge mensen is aandacht voor de work-life balance een belangrijk punt.

Ook ons doet dat rustigere ritme goed en het helpt ons om een betere werkgever te zijn. De zomer dient om te reconnecteren: met jezelf, je familie, je omgeving. Tussen kerst en nieuw doen we hetzelfde. Ondertussen zit deze regeling mee in het loonpakket in de vorm van twaalf dagen extra vakantie.

Hoe haalbaar is het voor een productiehuis om zomaar 20% minder te werken, terwijl deadlines er per definitie kort zijn?

Het klopt dat zo’n korte werkweek best pittig kan zijn, want er wordt veel last minute gewerkt, maar toch lukt het, omdat het tijdens de zomermaanden wat kalmer is. Economisch gezien is het geen evidente regeling, maar ze draagt in aanzienlijke mate bij tot het welzijn van onze medewerkers. Los van het feit dat ik graag zorg voor de mensen rondom me, is dat iets waar we bij Raygun echt veel belang aan hechten. Ooit zijn we begonnen met fruit op kantoor, maar dat volstaat natuurlijk niet.

Vertel.

We zijn ervan overtuigd dat mentaal welzijn essentieel is in een bedrijf, om verschillende redenen en met meerdere doelstellingen. Zoals ik al zei, is het niet alleen een kwestie van vrije tijd, flexibiliteit en fruit.

Ik beschouw het trouwens als een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. In feite begint de aandacht voor welzijn al voor de aanwerving. Ik denk dat om te beginnen de waarden van je bedrijf en je werknemers moeten overeenkomen. Je moet dus goed uitkijken voor mismatches. Daarom besteden we echt veel aandacht aan de menselijke klik. Ik zal kandidaten bijvoorbeeld een behoorlijke persoonlijke vragenlijst voorleggen. Niet alleen uit belangstelling, maar ook omdat het mensen de kans geeft om over zichzelf te vertellen en dat creëert meteen al een vorm van vertrouwen. Er ontstaat dan al een connectie. Dat is des te belangrijker in een klein team als dat van ons.

Ook belangrijk voor het welzijn van je medewerkers is dat je zorgt voor voldoende zinvol werk. Mensen – en jongeren des te meer - willen iets betekenen en niemand houdt alleen maar van pure promoties, die toch af en toe deel van onze opdrachten uitmaken. Daarom hebben we veel love projects aangetrokken: niet alleen voor ngo’s, maar ook voor merken. Zo heeft het hele team vorig jaar voor Bristol acht mensen in armoede geïnterviewd. Dat was een serieuze les in nederigheid.

Een ander onderdeel in jullie filosofie bij Raygun is het belang dat jullie hechten aan verbondenheid.

Klopt. Die verbinding is nodig om voor elkaar te kunnen en willen zorgen. En er wordt wel eens gevierd, ja.
Maar misschien nog belangrijker zijn de autonomie en het vertrouwen die we proberen te geven, met incheck- en feedbackmomenten. Iedereen heeft immers groeispurten en -pijnen. En we proberen een veilig kader te creëren voor emoties. We willen dat onze mensen gelukkig zijn: het is ook daardoor dat we gekomen zijn waar we nu zijn en dat het werk blijft stromen.

Archief / BLUE