Fr


Close

TRAINING&BOOKS

UBA Media Date: wind vangen en zeilen juist zetten, door Griet Byl (MM)

Maandag 25 Oktober 2021

UBA Media Date: wind vangen en zeilen juist zetten, door Griet Byl (MM)

Vorige week organiseerde de UBA zijn traditionele Media Date, waar een handvol gedreven sprekers het in het gezelschap van een al even selecte groep genodigden kwam hebben over een aantal onderwerpen die we gerust brandend actueel mogen noemen.

Vlaams Minister van Media Benjamin Dalle mocht het event aftrappen, een taak waarvan hij zich vakkundig kweet door te hameren op het belang van eenduidige, eenvormige en gedeelde metingen (en dus bereikcijfers) voor de lokale media. Hij verwees daarbij naar het Vlaamse relanceplan en de 4 miljoen euro die dat uittrekt voor de uitwerking van zo’n systeem. Die procedure is ondertussen bezig; Koenraad Deridder (Dekoder) stelt momenteel een consortium samen voor de ontwikkeling van crossmediaal multiplatform meet- en ordermanagementsysteem waarin data verzameld, gedeeld en interactief ingezet zullen worden, ter aanvulling van de bestaande CIM-currencies. Niet onbelangrijk: eenmaal het op poten zal staan, zal de financiering van het platform op termijn volledig gedragen worden door de sector (die vandaag overigens ook het CIM financiert.

Na de Minister was het de beurt aan Alessandro Papa (Dentsu) en Nicola Cohen (Ebiquity) die het broodnodige evenwicht tussen short versus long term ROI in media analyseerden. En kijk, ook zij braken een lans voor het belang van metingen. Ze wezen bij wijze van uitsmijter op de rol van “vergeten groenten” in elke strategie: net als de blender – die we gerust als God mogen beschouwen - geven ze de kok een professionele uitstraling. Aude Mayence (Delhaize dat de derde grootste investeerder is in de MDB-databank) bleef binnen het alimentaire register en nam de succesvolle Belhaize-campagne van haar groep onder de loep. Om van te smullen.

Weg met het reclameplafond

Daarna was het tijd voor het hoofdgerecht, in de persoon van Frederik Delaplace, sinds anderhalf jaar CEO van de VRT. In zijn typische niet van (droge) humor verstoken stijl, kwam hij vooruitblikken op de digitale toekomst van de openbare omroep. “Het gaat goed met de sector”, stelde hij, “ook al is er wel een storm bezig. Daarbij moeten we voor ogen houden dat je de wind niet kunt veranderen, maar je kunt wel de zeilen juist zetten.”

Een wijze raad, zoals elke zeiler zal beamen. De storm in kwestie wordt vooral aangewakkerd door het dalende televisiebereik bij jongvolwassenen en kinderen; ook dat is een universele wetenschap. Tegelijk kijken Vlamingen gemiddeld 4u21 video per dag en consumeert 68% van de jongeren elke dag nieuws. Niet in de zetel voor de buis en vaak via de sociale media, maar wee wie daarover struikelt. Het komt er dus op aan om die doelgroepen op hun favoriete platformen met kwalitatieve content die hen aanspreekt te bereiken en ze zo warm te maken voor de rest van het audiovisuele aanbod. De VRT op TikTok? “Moet kunnen en is nog relevant ook”, aldus de CEO die weet waarover hij spreekt aangezien hij zelf een stel tieners in huis heeft.

“De mediaconsumptie is dus fundamenteel veranderd, maar de digitale revolutie is nog niet voorbij en we weten niet wat er nog komt in deze druk beconcurreerde context. De uitdaging is dubbel: de lat ligt hoog om binnen deze omgeving een eigenheid te vinden; tegelijk zorgt de internationalisering voor verschraling en eenheidsworst.”

Gelukkig is de VRT vandaag, net zoals zijn CEO, zelfverzekerd genoeg om al die noodzakelijke verandering te omarmen, onder andere door te kijken aan de gaming industrie (zoals ze al doen bij de Franstalige collega’s van Tarmac die hij bij wijze van voorbeeld citeerde). “De belangrijkste les voor mij is dat we moeten samenwerken”, besloot Delaplace, “ook met het oog op… de metingen. Daar moeten we werk van maken, elkaar versterken en ervoor zorgen dat adverteerders kunnen beschikken over eenvoudige systemen om de hele markt te bereiken.”

Delaplace waarschuwde daarbij voor naar zijn mening belemmerende factoren als het reclameplafond of discussies over de lengte van de teksten op VRT NWS. Hoe leuk de andere spelers die elementen ondanks alle intenties om de handen in elkaar te slaan écht vinden, zal de toekomst wellicht snel uitwijzen. De Pax Media anno 2021 heeft een heel ander gezicht dan aan het einde van de vorige eeuw. Maar dat hoeft niet per definitie iets af te doen aan haar discrete, efficiënte schoonheid.

Archief / TRAINING&BOOKS