Fr

TRAINING&BOOKS

Christophe Hardiquest verwelkomt CMO's van de Best Brands Club

Zondag 18 Juni 2023

Christophe Hardiquest verwelkomt CMO's van de Best Brands Club



Duurzaamheid, wendbaarheid, wedergeboorte, leadership, waarden... Het zijn slechts enkele van de woorden waarmee Christophe Hardiquest zijn nieuwe Menssa-project omschreef aan een groep CMO's, aangesloten bij de Best Brands Club van Serviceplan Group Belux. Zij waren op 15 juni bij de chef te gast om de belangrijkste bevindingen uit de laatste CMO Barometer te bespreken.
 
Aldus wilde het management van Serviceplan business & pleasure combineren en de belangrijkste bevindingen van deze studie overlopen in het gezelschap van topadverteerders tijdens een inspirerende lunch. De consumentenervaring stond duidelijk hoog op de agenda bij Menssa.
 
Dat we bij wijze van inleiding de woorden van de sterrenchef vermelden, komt omdat ze nauw aansloten op de insights uit de CMO Barometer. Het toont – mocht dat nog nodig zijn - dat ondernemers en marketeers vergelijkbare bekommernissen delen.
 
Volgende vaststelling: hoewel ze uit zeer uiteenlopende sectoren kwamen – food, retail, automotive, duurzame ontwikkeling, financiën – deelden deze CMO's dezelfde uitdagingen en zaten ze op dezelfde golflengte met betrekking tot de resultaten van het onderzoek.
 
“In 2023 zal de marketingwereld volgens de CMO’s rekening moeten houden met diverse problematieken: inflatie, recessie, crisis, onzekerheid, enz. Maar het is ook opvallend om te zien in welke mate branding steeds crucialer wordt om op te vallen en waarde te creëren”, debrieft Nancy Delhalle.
 
De CMO Barometer bevestigt ook de toenemende belangstelling van onze sector voor duurzaamheid, die bovenaan de lijst van marketingtrends staat, vóór e-commerce en emotional branding. “De keuze tussen duurzaamheid en rentabiliteit is vaak een complexe uitdaging voor bedrijven, die nauw verbonden is met de consument, die niet altijd bereid is om zijn comfort op te offeren. Communicatie speelt een belangrijke rol in dit broze evenwicht”, vervolgt de COO van Serviceplan Belux.
 
De studie toont ook aan dat marketingdirecteurs meer dan ooit HR-managers worden. “In deze onzekere tijden moeten ze wendbaar leiding geven en hun teams meenemen op een emotionele reis, want cultuur beheren in hybride werkomgevingen is de nieuwe grote uitdaging”, zegt Nancy Delhalle nog. “Betekenis geven aan elke activiteit is net zo cruciaal voor CMO's, omdat zowel consumenten als werknemers het waarom achter elke actie moeten begrijpen.”
 
Peter Vande Graveele wees er van zijn kant op dat “in hun voortdurende zoektocht naar efficiëntie, CMO's geconfronteerd worden met steeds hogere verwachtingen, ook al zijn het vaak de CFO's die de lakens uitdelen in bedrijven.”
 
“In deze onzekere tijden voor de marketingsector zijn we blij dat we marketeers speciale platformen kunnen bieden, zoals de Best Brands Club en de CMO Barometer. Deze initiatieven stellen hen in staat om hun dagelijkse en toekomstige uitdagingen te bespreken in een gunstige omgeving”, besloot de CEO van Serviceplan Belux.
 
Gaven present voor dit debat: Natacha Ghesquière (Chaudfontaine/The Coca Cola Company), Valérie Delaby (Lay's/Pepsico), Kris Aeck (Dovy Keukens), Yannick De Bièvre (Carrefour), Catherine Closset (Stellantis), Ewoud Van Der Heyden (BMW Group), Sylvie Quertainmont (Lactalis) en Mieke Debeerst (Belfius).

Archief / TRAINING&BOOKS