Fr

TRAINING&BOOKS

Lionwise Workshops: Publicis Groupe treedt klanten tegemoet

Maandag 6 Februari 2023

Lionwise Workshops: Publicis Groupe treedt klanten tegemoet

Publicis Groupe besloot om sessies voor kennisdeling te organiseren in België, tijdens vier live afspraken dit jaar, die beantwoorden aan meerdere doelstellingen in de marketingwereld die duidelijk heel complex geworden is.

Dat is alvast de betekenis achter de tagline van de Lionwise-seminaries: “Sharing knowledge. Chasing Clarity”. Deze nieuwe benadering wil de klanten van Publicis Groupe samenbrengen voor het delen van expertise die hen dankzij up-to-date informatie bijzonder goed van pas kan komen bij het nemen van beslissingen.
“Net zoals de meeste bureaus organiseerden we ad hoc inspiratiesessies, minstens een keer per jaar”, preciseert co-CEO Eva Devos. Events die plaatsvinden in een bioscoop, via de uitzending van de in Cannes bekroonde cases die ze bestempelt als een gelegenheid om aan te sluiten bij de culturele en technologische trends van het moment, in België en wereldwijd. “Maar hier is het de bedoeling om de adverteerders enerzijds en onze experts anderzijds samen te brengen om nuttige visies en data rond bepaalde nuttige thema’s te delen. Niet al onze adverteerders werken met onze vele diensten. Dus naast het plezier om elkaar weer in het echt weer te zien na de lange coronaperiode, is het ook fijn dat we onze kennis met deze klanten kunnen delen.”

De eerste Lionwise vond plaats op 19 januari en was gewijd aan ‘commerce’, meer bepaald aan e-commerce, retail media en targeting, onderaan de funnel. Er werden ook belangrijke externe spelers zoals Amazon, Bol.com of Carrefour uitgenodigd voor deze sessie die bijgewoond werd door bijna 80 personen.

“Er zullen dit jaar nog drie andere sessies volgen: in april eentje rond ‘creative experiences’: metaverse en Web3, maar ook influencers versus content creators. Kortom, de nieuwe creatieve opties die vandaag beschikbaar zijn. In september zal de nadruk liggen op ROI en de impactmeting van wat we als communicatiebureau doen”, aldus Devos.

“To deserve attention is een van onze leidmotieven. De interesse van consumenten trekken, ze niet irriteren met onze reclame, is een heel actuele challenge. We moeten beter werken en we moeten deze impact evalueren”, vervolgt ze.
Sascha Van der Borght, CMO van Publicis Groupe Belgium, gaat verder: “We hebben vastgesteld dat het aantal uitdagingen waarmee CMO’s en hun collega’s vandaag geconfronteerd worden, toegenomen is. Merken moeten rekenschap geven op het vlak van duurzaamheid. Ze moeten rekening houden met beperkingen inzake targeting en individuele communicatie door nieuwe wettelijke bepalingen. De media zijn sterk versnipperd en commerce is een complex ecosysteem met on- en offline geworden.”
Kortom, er spelen meerdere uiteenlopende problematieken en volgens Sascha Van der Borght komt het er vooral op aan alle noodzakelijke beslissingen op het juiste moment te nemen: “Je krijgt dynamische return van data in real time. De rol en de werkwijze van de marketeers van nu is veranderd. Een full service bureau is goed geplaatst om ze daarbij te helpen.” Maar er is meer. Daarom haalde Publicis Groupe er voor zijn Lionwiste ook partners als Amazon bij. “Als het over commerce gaat, moeten zij van de partij zijn. Maar om kennis te delen en niet vanuit en commercieel perspectief”, verzekert de CMO. “Het model werkt, we hebben trouwens een debat georganiseerd waarbij ook Bol.com en Carrefour aanwezig waren. Ze zijn elkaars concurrenten, maar vullen elkaar ook aan. Voor adverteerders is het een unieke gelegenheid om een vriendschappelijke confrontatie tussen deze spelers te zien.”
"Niemand heeft de waarheid in pacht. Het is moeilijk om het overzicht te bewaren met het huidige aanbod"
Wellicht kunnen niet alle reclamegroepen dit soort seminar organiseren of het volledige scala van diensten die momenteel beschikbaar zijn aanbieden. Eva Devos: “Niemand heeft de waarheid in pacht; het is moeilijk om het overzicht te houden, met alle beschikbare keuzemogelijkheden vandaag. En het is nog niet gedaan, integendeel. Maar het is duidelijk dat je kritische omvang en veel expertise nodig hebt om geloofwaardig te zijn voor klanten. Of het nu is om hen te informeren of hun transacties te beheren. Kleinere organisaties hebben er alle belang bij zich te specialiseren en een bepaalde expertise in al haar aspecten."

De groep heeft een enkele P&L, vervolgt ze, wat een gecentraliseerd beheer van kosten en winsten betekent. “Dit maakt het gemakkelijker om neutraal te zijn in onze aanbevelingen. De enige voorkeur die we hebben, is te beantwoorden van de briefing van de klant. Dat is niet altijd het geval in andere groepen.”

Ook de CMO wil in de eerste plaats kunnen beantwoorden op alle soorten verzoeken op lokaal niveau: “Local blijft belangrijk voor adverteerders. Dat hebben we ons gerealiseerd tijdens deze sessie rond commerce. On- en offline moet targeting en dus het juiste inzicht in de consumer journey, in detail gebeuren, met alle beschikbare data, maar ook op tastbare wijze. Artificiële intelligentie zal nog evolueren en de automatismen zijn niet onveranderlijk, ze kunnen de dialoog met de gebruiker verbeteren.”

Eva Devos: “We merken het in onze gesprekken met jongeren en in onze analyses: onze sector, of beter gezegd de reclame, kampt met een reputatieprobleem. Wij hebben de middelen en de kennis om minder onaangenaam en zelfs interessant te zijn voor jongeren en, bij uitbreiding, voor het grote publiek. Gezien onze positie in de markt denk ik dat het de taak van bureaus zoals wij is om het voortouw te nemen bij het beter begrijpen van de consument en wat hij wel en niet leuk vindt in reclame.”

Sascha Van der Borght bevestigt: “Dit is ook het geval bij onze aanwervingen: onze kandidaten zijn verrast als ze de brede waaier van disciplines en jobs bij ons ontdekken. De sector biedt zoveel onverwachte mogelijkheden. Wat marketing betreft, hoe minder die lijkt op klassieke reclame, hoe meer ze het waarderen! We moeten anders werken, tenminste voor GenZ. Daarover zullen we het zeker hebben tijdens de volgende Lionwise-sessies. We koesteren de ambitie om onze medeburgers aan te spreken, te interesseren en hun nieuwsgierigheid te prikkelen.”

Archief / TRAINING&BOOKS