Fr

TRAINING&BOOKS

Bart De Pauw (GroupM) over de Get Together/Media Date

Zondag 27 Augustus 2023

Bart De Pauw (GroupM) over de Get Together/Media Date

Op 31 augustus nodigen de UMA en UBA ons net als vorig jaar samen uit voor hun Get Together en Media Date in Dolce La Hulpe. De vereniging van mediabureaus opent het programma om 9u, die van de adverteerders neemt de fakkel over vanaf 15u. Dat doen ze met bijna dezelfde sprekers. Moderator van de UMA-sessie is Bart De Pauw (GroupM) die we bereid vonden terug en vooruit te blikken op het prestigieuze event.

Bart, voor de tweede keer presenteer je de gezamenlijke Get Together en Media Date van de UMA en de UBA. Wat voor balans maken de organisatoren op van de eerste editie?

Ik denk dat de stampvolle zaal van vorig jaar voor zich sprak. De evaluatie van het gecombineerde initiatief was dan ook louter positief en heeft geleid tot deze tweede editie. Samen is beter dan alleen: dat is ook dit jaar de onderliggende gedachte en op zich ook de sleutel tot succes. Het is immers dankzij deze slimme samenwerking dat zowel de UMA- als UBA-leden ook deze keer van zo’n sterke line-up kunnen genieten.

Die is net zoals vorig jaar op enkele logische specifieke sprekers identiek. Wie zal er van de partij zijn?

Het zijn bijzonder grote namen alweer, met keynotes over effectiveness in al zijn facetten. De UMA-ochtend wordt ingeleid met een stand van zaken voor de vereniging door voorzitter Hugues Rey. Nog specifiek in de voormiddag is er een bijdrage van José Fernandez (D’Ieteren) en Bruno Liesse (Polaris) die terugkomen op aandachtsmeeting als criterium en de UBA-namiddag wordt afgetrapt door voorzitter Mira De Maeyer en afgesloten met een toespraak van Vlaamse mediaminister Benjamin Dalle die het over het belang van een gezamenlijk sterk lokaal media-ecosysteem zal hebben.

Zowel in de voor- als in de namiddag komt Grace Kite (Magic Numbers) het hebben over  ‘the third age of ad effectiveness’ en de kunst van het volharden in combinatie met meten. Mark Ritson (Marketing Week) die het vorig jaar over briefings had, brengt dit jaar zijn checklist voor marketingeffectiviteit die veel verder gaat dan reclame alleen en Vincent Fosty (Deloitte) presenteert de resultaten van een exclusieve studie door de UBA en Deloitte over de achterliggende krachten van de reclamesector in België. De inzichten zijn gebaseerd op interviews met de belangrijkste stakeholders in de sector en hebben betrekking op het hele adverteerder ecosysteem. 

Waarom is dit event niet te missen, denk je?

Er is zoveel informatie tegenwoordig en ze is zo versnipperd dat je veel te weinig tijd hebt om echt geïnspireerd te geraken. Dat komt ook omdat we allemaal veel meer bezig zijn met operationeel werk. Zoveel expertise samengebald in een halve dag die je als het ware op een dienblad wordt aangereikt, is een uitstekend moment om even uit je dagelijkse verplichtingen te stappen en wel het minste wat je jezelf kunt schenken.

Nog een vraagje in de marge, Bart. Wat voor strategische bewegingen zie jij zich aftekenen vanuit je functie als chief business intelligence bij GroupM?

De eerste ligt voor de hand en betreft de opmars van AI dat er zelfs in geslaagd is om de metaverse in de schaduw te duwen. ChatGPT zal volgens mij de menselijke kwaliteiten als empathie en creativiteit meer benadrukken. Ook overduidelijk is de groeiende rol van retail media door enerzijds een professionalisering en anderzijds dankzij de schat aan first party data die ze opleveren. Voor de retailers zelf – die het tegenwoordig niet onder de markt hebben – zijn deze data een interessante bron van inkomsten, als ze zich bekwamen in hun functie als databrokers. Dat wordt een trend, denk ik. Mensen zullen trouwens de brokers worden van hun eigen data. Dan is er natuurlijk het hernieuwde televisielandschap, met alle kijkvormen en platformen van SVOD, AVOD, FAST tot CTV en hetzelfde fenomeen dat zich voordoet in radio. Tot slot stel ik de opmerkelijke revival vast van OOH, zowel in de bioscoop waar de Barbiegekte de potentiële kracht van het medium aantoont, met een pluim voor Brightfish en Transfer die het medium in de lucht houden. Anderzijds zie je dat DOOH voor groei zorgt en toont hoe digitale innovatie kan helpen om het oudste medium op te waarderen en mensen aan te spreken.

De UMA-ochtend is toegankelijk voor iedereen, terwijl de UBA-namiddag op uitnodiging voorbehouden is aan de leden.

Archief / TRAINING&BOOKS