Fr

INTELLIGENCE

Retail: 76% van de Belgen denkt dat discountmodel in de toekomst zal overheersen

Dinsdag 23 April 2024

Retail: 76% van de Belgen denkt dat discountmodel in de toekomst zal overheersen



Tijdens zijn Market Day presenteerde Havas Media de resultaten van het Belgische luik van de internationale studie die Havas Commerce voert naar discountketens (9.033 respondenten op 11 markten tussen februari en maart, van wie 746 in België).
 
De resultaten tonen aan dat 88% van de Belgen in discounters winkelt, een trend die in alle sociale categorieën aanwezig is. Deze consumenten behoren tot diverse leeftijdscategorieën, met een licht overgewicht van de leeftijdsgroepen 46-55 en 36-45, die voornamelijk tot de middenklasse behoren.
 
De belangrijkste reden om geen discounters te bezoeken is een gebrek aan keuze (60%), gecombineerd met de bezorgdheid over sociale betrokkenheid (56%), wat België onderscheidt van andere landen.
 
Ook bij ons is de daling van de koopkracht sterk voelbaar: 88% van de Belgen zegt dat dit een impact heeft gehad op het geld dat ze besteden en op de dingen waarvan ze kunnen genieten. Ondanks het feit dat de inflatie discountketens aantrekkelijker heeft gemaakt voor 85% van de Belgen, is de meerderheid niet meer discountproducten gaan kopen.
 
België is dus het enige land waar discount niet belangrijker geworden is door de inflatie, wat erop wijst dat de meerderheid van de bevolking al discountproducten consumeerde.
 
De Belgen erkennen de concurrerende prijzen van discountketens - 76% denkt tot 15% te kunnen besparen - en 71% denkt dat de kwaliteit van de producten gelijkwaardig is aan die van traditionele ketens.
 
83% is van plan om meer discountproducten te kopen en 88% vindt dat discountwinkels innovatief zijn. In dit opzicht worden Action, Lidl en Aldi beschouwd als de meest innovatieve ketens.
 
Het online kopen van discountproducten is ook populair (64%), maar dat gaat niet zonder problemen: de Belgen betreuren het gebrek aan kwaliteitscontrole en leveringsproblemen.
 
Andere vaststelling: de diversificatie vanwege de discounters, met name in farma en verzekeringen, wekt belangstelling. België lijkt een van de weinige landen te zijn waar dit het geval is.
 
Naambekendheid van discounters
 
Aldi en Lidl zijn de bekendste discount retailers, op korte afstand gevolgd door Colruyt.
 
Hoewel Aldi prat kan gaan op het hoogste globale aankooppercentage, is het hoogste wekelijkse aankooppercentage het hoogst bij Colruyt.
 
De algemene tevredenheid over de leveringen is meestal laag bij alle retailers; Colruyt is het meest bevredigend in zijn geheel.
 
Bij de non-foodketens zijn Action en Kruidvat het bekendst, met hoge aankooppercentages. Consumenten waarderen de goede prijs-kwaliteitverhouding en de verscheidenheid van het productaanbod, maar zijn ontevreden over de betrokkenheid van de stakeholders en over de betrouwbaarheid van de leveringen. Kruidvat is in het algemeen de meest bevredigende retailer, maar zou beter kunnen doen inzake de betrokkenheid van de stakeholders en wat het respect voor de werknemers betreft.
 
Meer info hier.

Archief / INTELLIGENCE