Fr

TRAINING&BOOKS

Marc Fauconnier en de ACC bieden de crisis het hoofd

Dinsdag 17 Januari 2023

Marc Fauconnier en de ACC bieden de crisis het hoofd

Als we de economische indicatoren mogen geloven, kondigt 2023 zich niet bepaald rooskleurig aan. Het consumentenvertrouwen staat eind 2022 op een historisch laag pitje. Een jaar geteisterd door de oorlog. Stijgende energiekosten. Een galopperende inflatie. Je begrijpt dat de meeste analisten een bijzonder moeilijk jaar voor onze bedrijven voorspellen. “Terwijl de laatste recessie als gevolg van de pandemie nog vers in het geheugen ligt”, dixit Johan Vandepoel, ceo van ACC.

Marc Fauconnier, Voorzitter ACC, zegt: “Merken zijn vaak het eerste slachtoffer van recessies en dat is een existentieel probleem voor mensen die in marketing en communicatie werken. Want merken zijn onze bestaansreden. Maar ook voor de hele economie zijn gezonde merken van cruciaal belang. Ze creëren immers immateriële waarde (brand equity) en zijn daarmee de financiële zuurstof voor onze bedrijven”.

Daarom kroop de voorzitter opnieuw in de pen en analyseert hij – op basis van een flinke portie onderzoek hoe we met onze merken kunnen navigeren in woelige economische wateren. Voor een beter rendement tijdens de recessie maar vooral ook nadien. 9% van de bedrijven komt in betere vorm uit een recessie dan ze erin stapten.

Het werk is beschikbaar in twee talen (hier in het Frans en hier in het Nederlands. Je kunt het ook bestellen bij de ACC door te mailen naar stephanie@acc.be.
 
Teamleader maakte ook een podcast met de ACC-voorzitter. Die ontdek je hier.

Archief / TRAINING&BOOKS