Fr

BRANDS

Dove zegt neen tegen AI ... alhoewel

Woensdag 10 April 2024

Dove zegt neen tegen AI ... alhoewel

Ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van het Dove Real Beauty-platform heeft het Unilever-merk beloofd nooit AI te gebruiken in advertenties om echte mensen weer te geven. Tegelijk biedt het een reeks richtlijnen voor de creatie van beelden die representatief zijn voor “echte schoonheid” met behulp van generatieve AI-programma's.

Deze ‘Real Beauty Prompt Guidelines’ worden ondersteund door The Code, een video die de impact van AI op schoonheidsnormen wil benadrukken. De film toont om te beginnen wat AI produceert op de vraag naar beelden van “de mooiste vrouw ter wereld” (blond, slank en blank), en eindigt met de creatie van AI na de vraag naar “de mooiste vrouw ter wereld, volgens Dove Real Beauty”: een verscheidenheid aan vrouwen met een veel realistischer uiterlijk.

Parallel, en zoals wel vaker het geval is, heeft Dove een nieuw wereldwijd onderzoek uitgevoerd om beter te begrijpen hoe de perceptie van schoonheid de afgelopen twintig jaar is veranderd en wat het aandeel van AI hierin is. Zo blijkt uit onderzoek dat schoonheidsidealen in de loop der jaren weliswaar zijn geëvolueerd naar meer inclusie op het gebied van ras, geaardheid, geslacht en vorm, maar dat de lijst met ideale uiterlijke kenmerken steeds langer wordt. Het wordt bovendien zowat onmogelijk om eraan te voldoen, waarbij twee op de drie vrouwen geloven dat ze fysiek aantrekkelijker moeten zijn dan de generatie van hun moeder. Bijna 90% van de vrouwen zegt dat ze online in contact gekomen zijn met content die schadelijk is voor schoonheid.

Dove beschouwt AI als een van de grootste bedreigingen voor de representatie van echte schoonheid: een op de drie vrouwen voelt zich onder druk gezet om hun uiterlijk te veranderen door wat ze online zien, zelfs als ze weten dat het nep of door AI gegenereerde content is.

Archief / BRANDS