Fr

BRANDS

KFC hoofdschuddend om promotie (by Focalys)

Woensdag 20 December 2023

KFC hoofdschuddend om promotie (by Focalys)

Om de toevoeging van een nieuw recept van met Cajun-gekruide frietjes aan het menu aan te kondigen, lanceerde KFC in september 2023 een verrassende postercampagne in Hong Kong. Die was gebaseerd op een optische illusie. De promotieaanbieding op de billboards was namelijk alleen zichtbaar als voorbijgangers lichtjes met hun hoofd schudden...

In de hele stad, en meer bepaald op populaire toeristische locaties verspreidde de fastfoodketen een reeks verticale zwarte lijnen op ongebruikelijke billboards. De reclameboodschap zat verborgen in deze abstracte afbeeldingen. Voorbijgangers moesten naar het billboard staren en vervolgens lichtjes met hun hoofd schudden om de promotie te zien verschijnen. De promotie was een korting van 5 HK dollar op een menu bij KFC met het nieuwe frietrecept.

De campagne was een knipoog naar de naam van het nieuwe product (‘Fing Fing’ betekent ‘schudden’ in het Kantonees). De klant moet immers de frieten schudden zodat de Cajun-kruiden zich onder de frieten kunnen mengen. De actie werd aangekondigd op het Facebook-account van KFC in een video met als titel ‘KFC Fing Fing (Shakin') Chips’.

De actie was zeer effectief omdat het de aandacht trok van alle stedelingen, ook van diegenen die het meest afwijzend staan tegenover reclame. Ook zij wilden deelnemen aan deze toegankelijke en intrigerende ervaring. Dankzij een eenvoudige optische illusie en door het gebruik van technologie te vermijden, kon KFC een breed publiek aanspreken.

Archief / BRANDS