Fr

BRANDS

Waarom Lay's acht tv-spots 75 keer in 24u durft uit te zenden

Maandag 5 Februari 2024

Waarom Lay's acht tv-spots 75 keer in 24u durft uit te zenden

De overdreven frequentie waarmee tv-spots worden uitgezonden, is een bekende bron van ergernis voor kijkers. Maar wat als een campagne net op dit principe gebaseerd zou zijn? Dat is de waanzinnige creatieve pitch die Maximum Effort en Kimmelot, de creatieve hotshops van Ryan Reynolds en Jimmy Kimmel, aan Lay’s voorstelden.
 
Het gaat meer bepaald om een topicals campagne die op 2 februari te zien was op ABC in de States; dat is de dag dat Amerikanen Groundhog Day vieren. Groundhog Day – of de dag van de marmot – verwijst naar het einde van de winter en deed zijn intrede in de popcultuur met de gelijknamige film uit 1993, met Bill Murray die gevangen zit in een tijdlus en de beroemde dag altijd maar herbeleeft. Sindsdien wordt de term ‘Groundhog Day’ vaak gebruikt om een situatie te beschrijven die zich eindeloos en onveranderlijk monotoon herhaalt.
 
Op 2 februari zond Lay’s dus in samenwerking met Disney Advertising acht reclamespots uit met acteurs Artemis Pebdani en Stephen Tobolowsky. Het script, de setting en de dialoog in deze acht filmpjes zijn precies dezelfde: een Lay's chipseter begint een discussie - altijd dezelfde - met een kassierster in de supermarkt. Het enige onderscheidende element in elke spot is elk van de acht verschillende Lay's smaken die worden gepresenteerd.
 
In totaal werden deze acht spots 75 keer uitgezonden op dezelfde dag op ABC, met de bedoeling dus helemaal aan te sluiten bij het concept van de 'Neverending Day'… Dat deed het gemeenschappelijke persbericht van Lay’s en Disney trouwens ook.

Archief / BRANDS