Fr

BRANDS

L'Oréal Paris, Touche pas à ma Pote en Mutant delen een gemeenschappelijke wens

Woensdag 27 December 2023

L'Oréal Paris, Touche pas à ma Pote en Mutant delen een gemeenschappelijke wens

95% van de vrouwen in België voelt zich onveilig als ze op straat lopen.
 
Dit verontrustende cijfer is slechts een van de vele bevindingen uit een enquête uitgevoerd door L'Oréal Paris en de non-profitorganisatie Touche pas à ma Pote. Beledigingen, intimidaties en aanvallen blijven onopgeloste problemen van straatintimidatie in Brussel, maar ook in de meeste andere grote steden. Om de aandacht van het grote publiek en de autoriteiten te trekken en concrete maatregelen te eisen, bedacht het onafhankelijke bureau Mutant een spectaculaire en impactvolle stunt.
 
Vanaf vandaag is de Kruidtuinstraat - een donker steegje in het centrum van Brussel - volledig versierd met vijf enorme kerstverlichtingen, waarvan de designs volledig zijn gewijd aan straatintimidatie tegen vrouwen. De installatie toont wat vrouwen regelmatig moeten doorstaan als ze alleen op straat zijn en vraagt om wat alle vrouwen willen: "All I want for Christmas is safer streets".
 
In de afgelopen jaren is vanwege bezuinigingen de openbare verlichting steeds vaker uitgeschakeld, wat het gevoel van onveiligheid voor vrouwen versterkt. De enige verlichting waar we nooit op besparen, zijn de feestelijke kerstversieringen.
 
"Het idee was om een straat te verlichten, omdat we weten dat dat een deel van de oplossing is, en tegelijkertijd het probleem te belichten. Letterlijk. Met wat iedereen graag op straat ziet: kerstverlichting", legt Jonathan d'Oultremont, creatief bij Mutant, uit. "Al onze kerstverlichting is ontworpen op basis van de resultaten van de enquête. We merkten bijvoorbeeld dat 20% van de vrouwen hun sleutels in de hand houdt als wapen om zichzelf te verdedigen, dus vervingen we de traditionele sneeuwvlokmotieven door een sleutelbos."
 
"De kracht van deze OOH ligt in het contrast tussen het betoverende en geruststellende aspect van kerstverlichting en de ernst van het probleem dat we wilden aankaarten", voegt Anneleen Coppens Brand Reputation Director bij Mutant, toe. "Maar het was ook een manier om hoop te bieden aan al deze vrouwen. Dat ze deze kerstverlichting kunnen bewonderen, met de diepe wens om in de toekomst verandering teweeg te brengen."
 
Maar de campagne eindigt hier niet. Naast het aspect van bewustmaking roept "Stand-up against harassment" - het CSR-programma van L'Oréal Paris - iedereen op om de Stand Up-training te volgen, die vrouwen en getuigen adviseert over hoe te reageren in situaties van straatintimidatie. De gratis online training, die slechts 10 minuten duurt, is te volgen op de website.
 
Aan de andere kant organiseert 'Blijf van mijn lijf’' ook groepstrainingssessies. 

"Straatintimidatie blijft een urgent sociaal probleem. Het is tijd om een nieuw tijdperk van solidariteit in te gaan waarin we alle vrouwen helpen zich veilig te voelen in openbare ruimtes. We hebben ons altijd ingezet voor de emancipatie van vrouwen, en met de Stand Up-training voegen we de daad bij het woord. We werken samen met lokale organisaties in verschillende landen om de training zo breed mogelijk te verspreiden, en we zijn erg blij om 'Blijf van mijn lijf' als onze Belgische partner te hebben. Samen werken we aan een wereld waar zelfrespect een recht is, geen onrecht", besluit Delphine Viguier-Hovasse, wereldwijde president van L'Oréal Paris.
 
De vijf kerstverlichtingen blijven hangen aan de Kruidtuinstraat tot 9 januari. Aarzel niet om ze te gaan bewonderen, foto's te nemen en ze te delen op sociale media met de hashtag #SaferStreets.

Archief / BRANDS