Fr

BRANDS

Extra zelfregulering inzake reclame voor ongezonde voeding naar kinderen?

Maandag 20 Februari 2023

Onlangs zat minister van Jeugd en Media Benjamin Dalle op eigen verzoek samen met vertegenwoordigers van voedingsfederatie Fevia, handelsfederatie Comeos en de reclamesector (met de JEP en de UBA). Dat gebeurde om te overleggen met het oog op een eventuele verstrenging van de regels met betrekking tot reclame voor ongezonde voeding (zoals ijs, chips en snoep) naar kinderen.

In dat verband wil de minister de leeftijdsgrens van de programma’s waarrond reclame gemaakt wordt voor ongezonde voedingsmiddelen optrekken van 13 naar 16 jaar en de controles te verstrengen. Aldus wil de minister de epidemie van overgewicht bij kinderen aanpakken. Hij vroeg de sectorfederaties ook om in hun voedingsreclame niet langer kinderen als consument op te voeren en stelde voor dat er in de Jury voor Eerlijke Reclamepraktijken (JEP) meer expertise komt rond gezondheidsreclame.

De voedings- en reclamesector (met Fevia, Comeos en de UBA) die ook binnen dit domein volop inzet op zelfregulering, ondertekende in 2012 zijn allereerste Belgian Pledge, waarin de ondertekenaars zichzelf ertoe verbonden met hun reclame gericht naar kinderen jonger dan 12 jaar strikte regels te volgen. Deze criteria zijn in de loop der jaren meermaals verstrengd en uitgebreid. Zo werden aan de betrokken kanalen vorig jaar ook de sociale media en influencers toegevoegd. Verder creëerde de sector in 2021 ook een klachtensysteem.

In juni 2023 wordt het zelfregulerende initiatief geïntegreerd in de Reclamecode van de voedingssector. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) zal toezien op de naleving van de regels en klachten van consumenten of organisaties hieromtrent beoordelen.

Archief / BRANDS