Fr

BRANDS

Metavertising en Storyliving, door Fred Bouchar (MM)

Vrijdag 14 Oktober 2022

Metavertising en Storyliving, door Fred Bouchar (MM)

Eldorado en ‘nieuwe grens’ voor sommigen, maatschappelijke en ecologische verspilling voor anderen... De metaverse is een van de modewoorden van het moment en dat geldt des te meer in onze sector. Volgens de trendwatchers van Glimpse zijn de zoekopdrachten naar het begrip ‘metaverse marketing’ het afgelopen jaar met meer dan 1.000% gestegen; idem dito wat betreft de bijbehorende termen ‘customer data platform’, ‘first data party’ en ‘omnichannel’. En in de top van de bijhorende zoekopdrachten vinden we, niet al te verrassend, als eerste de term ‘metaverse marketing agency’.
 
Het is dan ook logisch dat 's werelds nummer één in de sector, WPP, besloten heeft om zich ook te wagen aan deze nieuwe werelden, door Zuckerberg als volgende stokpaardje uitgekozen, Aan het begin van het jaar lanceerde de Britse groep The Metaverse Foundry, destijds omschreven als de groepering van “een team bestaande uit 700 mensen - producers, creatieven, ontwikkelaars en techs - die kunnen instaan voor de hele metaverse-ervaring”. Als je naar de website van WPP surft, kun je alleen maar vaststellen dat hun expertise op dit gebied behoorlijk indrukwekkend is. 
 
Deze week nodigde WPP Belgium ons uit voor een conferentie over Web3 en de metaverse, twee nauw verwante concepten die symbool staan voor de derde grote versie van het internet. Volgens James Harris, global media strategy director van WPP, kunnen deze technologieën, in combinatie met AI en Big Data, de pijlers zijn van het internet van morgen.
 
Zijn collega Di Mayze gelooft zelfs dat binnen minder dan tien jaar “de metaverse zich zal manifesteren als een persistente virtuele omgeving, die ongemerkt het dagelijks leven verrijkt en verbetert”. “Met andere woorden, mensen zullen de metaverse niet bewust betreden om een ervaring op te doen, maar hun virtuele en fysieke wereld zullen met elkaar verweven zijn, zowel tijdens hun werk als bij hun omgang met vrienden”, aldus het global head of data & AI bij WPP.
 
Amai, zeggen ze dan in Brussel.
 
Praktisch gezien berust de basis van deze inname volgens WPP op vier pijlers: virtuele werelden, augmented reality via AR/VR-headsets die de brug slaan tussen deze virtuele werelden en de echte wereld, NFT's en natuurlijk blockchain. Dat “zal consumenten in staat stellen een consistente identiteit te behouden in meerdere digitale werelden, terwijl aankopen in de metaverse draagbaar en overdraagbaar worden gemaakt”.
 
De deskundigen van WPP voegen eraan toe dat het meest interessante aspect van de metaverse, in zijn langetermijnvisie, “zijn vermogen is om blijvende emoties te creëren die onze percepties en zelfs ons gedrag in het echte leven kunnen veranderen”.
 
Bij DNA trekken ze een parallel met het concept Emotional Bleed dat op SXSW werd voorgesteld door VR-filmregisseur Céline Tricart: door een immersieve ervaring te beleven die verschilt van ons dagelijks leven, worden we ertoe gebracht beslissingen te nemen, acties uit te voeren en vooral nieuwe emoties te voelen. Emoties die zo intens dat ze een verandering in perceptie en gedrag IRL teweeg kunnen brengen.
 
Is na de storytelling en storydoing die de native ads van weleer inspireerden, storylivingde volgende pijler van de nieuwe metavertising?
 
Alle gekheid op een stokje, er wordt ons verteld dat een hele generatie bereid is om virtueel te leven, maar geloven jongeren dat echt?
 
Niets is minder zeker. We komen hierop terug na afronding van een onderzoek dat momenteel voor MM wordt uitgevoerd door een reeks studenten van Sophie Pochet aan het IHECS.

Archief / BRANDS