Fr

BRANDS

Apple tackelt data brokers

Vrijdag 20 Mei 2022

Apple tackelt data brokers

TBWAMediaArts Lab releast een nieuwe video die ‘Privacy. That’s iPhone’ gedoopt werd. Bedoeling: de privacy-instellingen van de smartphone van Apple promoten (App Tracking Transparency en Mail Privacy Protection). In beeld zien we een meisje dat met verstomming ontdekt dat al haar persoonlijke gegevens en een heleboel privé-informatie per opbod verkocht worden door databrokers.
 
Vorig jaar hadden Apple en zijn bureau al een eerste spot in dezelfde trant uitgebracht. Deze werd geregisseerd door Ivan Zacharias voor Smuggler.
 
In een persbericht benadrukt Apple zijn visie: “De afgelopen tien jaar is een enorme industrie ontstaan die op volledige ontransparante wijze steeds grotere hoeveelheden persoonsgegevens heeft verzameld. Een complex ecosysteem van websites, apps, sociale mediabedrijven, databrokers en adtech bedrijven volgen gebruikers online en offline om hun persoonlijke gegevens te verzamelen. Die worden gedeeld, samengevoegd en gebruikt in real-time veilingen, waardoor een bedrijfstak van 227 miljard dollar per jaar wordt onderhouden. Dit gebeurt elke dag, terwijl mensen gewoon bezig zijn met hun dagelijkse bezigheden, vaak zonder hun medeweten of toestemming.”

Archief / BRANDS