Fr

BRANDS

Child Focus beschermt de jongeren met een CyberSquad

Woensdag 25 November 2020

Uit de studie ‘#Génération2020’ van Media Animation over digitale consumptie blijkt dat slechts 20% van de jongeren niet om hulp of raad vraagt als ze te maken krijgen met problemen in de online wereld. Wanneer ze het wel doen, verkiezen ze dit te doen via chat, eerder dan via de telefoon. Child Focus lanceerde op basis van die vaststelling het online platform Cybersquad.be. Dat wordt gepresenteerd als een community voor en door jongeren en een plaats van uitwisseling en solidariteit. Centraal staat een beveiligd forum waarop tieners en jongvolwassenen anoniem hun persoonlijke ervaringen en tips kunnen delen over verschillende thema’s (seksualiteit, liefde, vriendschap, stalking en cyber stalking, persoonlijke leven,…) en problematieken (sexting, grooming en sextortion).

Het project Cybersquad kwam tot stand door de jongeren zelf maximaal te betrekken. Het concept en de naam zijn het werk van de jonge alumni van de Belgian Advertising School (BAS); de ontwikkeling van het platform zijn van de hand van de jonge designers en developers van Molengeek en de basiscontent kwam van scholen en jeugdhuizen.

Google en Test Aankoop ondersteunen het project via hun platform CyberSimple.be. Dat wil zorgen voor een veiliger internet en consumenten sensibiliseren om zich beter te beschermen tegen de risico’s op het world wide web.

Archief / BRANDS