Fr

BRANDS

Fairtrade vraagt supermarkten om het imago van duurzame producten te helpen verbeteren

Dinsdag 6 Oktober 2020

Fairtrade vraagt supermarkten om het imago van duurzame producten te helpen verbeteren

Bij de start van de Week van de fairtrade die begint op 7 oktober, publiceert Fairtrade Belgium de resultaten van een eerste studie die op zijn vraag werd uitgevoerd door AQRate. Doelstelling: proberen te achterhalen waarom het grote publiek toch vaak voor niet duurzame voeding kiest, ondanks de interesse voor duurzaamheid. 

Er blijken drie grote obstakels te bestaan bij de aankoop van duurzame producten. Eerst en vooral is er de prijsperceptie. Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium: “Het is duidelijk dat er nog werk aan de winkel is op het vlak van prijsimago. Voor veel mensen staat ‘duurzaam’ synoniem voor ‘veel duurder’, ook al is dat verkeerd. Er zijn dan wel duurzame producten die duurder zijn, maar hetzelfde geldt voor niet duurzame producten. In dezelfde categorie (van kwaliteit) zijn de prijsverschillen vaak minimaal of zelfs onbestaande.”

Tweede obstakel: de moeilijkheid om zulke producten in de winkel te vinden. Twee derde van de ondervraagden die geen duurzame producten kopen, weet niet dat deze alternatieven beschikbaar zijn in hun reguliere supermarkt. Verder verklaart 30% van de Belgen geen duurzame producten te kopen vanwege “onvoldoende keuze” en “moeilijk te vinden producten”. Het is echter zo dat de producten wel vaak aanwezig zijn, maar dat de consument er zich niet bewust van is. 

“Er is dus ook in dit domein nog veel ruimte tot verbetering”, voegt Nicolas Lambert toe. “Supermarkten hechten – terecht – steeds meer belang aan duurzaamheid. Een extra inspanning om het aanbod te verrijken en de zichtbaarheid van duurzame voedingsproducten te versterken, zou beantwoorden aan de verwachtingen van een groot deel van hun klanten, en zou vooral een positieve impact hebben op het milieu en de eerlijke vergoeding aan producenten.”

We herinneren eraan dat Fairtrade Belgium in het kader van de Week van de fairtrade de match zal benadrukken tussen de verschillende initiatieven die bijdragen aan duurzame voeding, en dit door zoveel mogelijk mensen uit te nodigen om een duurzame, biologische en lokale maaltijd te bereiden. De campagne loopt online en op de site van de organisatie met als hashtag #connectwhatsgood en de slogan ‘Fairtrade, bio en lokaal: een lekkere match’. Het geheel wordt nog versterkt met een influencer luik. 
 

Archief / BRANDS