Fr

BRANDS

Hoe het coronavirus Instagram en TikTok doet floreren, door Kathy Van Looy (Famous Relations)

Zondag 3 Mei 2020

Hoe het coronavirus Instagram en TikTok doet floreren, door Kathy Van Looy (Famous Relations)

De coronacrisis en de dreigende recessie zorgen ervoor dat veel bedrijven drastisch in hun marketingbudgetten snijden. De aankoopprijzen van tv-spots staan historisch laag, adverteerders trekken massaal hun staart in. Mensen zitten echter thuis en brengen veel meer tijd door op sociale media. TikTok accounts schieten als paddenstoelen uit de grond. Instagram, YouTube en Facebook floreren. Goeie influencers spelen hier slim op in door relevante zaken te brengen die hun volgers kunnen inspireren tijdens deze moeilijke dagen. Zij zijn het gewoon om met weinig apparatuur mooie content te maken. Wil je als adverteerder een verschil maken tijdens deze crisis, dan kan je maar beter met influencer marketing aan de slag gaan.

Merken stellen campagnes uit door de coronacrisis, maar constateren tegelijkertijd dat de betrokkenheid bij sociale-mediaposten hoger is dan normaal, omdat consumenten meer tijd doorbrengen op sociale media tijdens een fysiek isolement. Meer dan ooit gaan ze op sociale media op zoek naar leuke content, creativiteit en inspiratie. Volgens onderzoeksbureau Izea Insights zegt 66% van de social mediaconsumenten dat hun social mediagebruik zal blijven toenemen tijdens de pandemie. Kijk alleen al naar TikTok, waarvan de gebruikersaantallen momenteel door het dak gaan.

Influencers (of content creators) creëren in ruil voor een fee, services of producten content voor merken, die ze dan delen op hun sociale mediakanalen. Je hebt er van alle soorten: travel, lifestyle, beauty, interior design, fashion, food, etc. Velen van hen zagen tal van opdrachten in het water vallen, omdat reizen en events werden afgelast. De meeste influencers communiceren nu over hun persoonlijke situatie en hoe zij de crisis doorkomen. Deze ‘content creators’ zijn uiterst goed in staat om rond het nieuwe normaal van thuisblijven de aandacht te trekken: wat waar te bestellen online, hoe je te kleden tijdens de lockdown, hoe geld te besparen en ga zo maar door. Ze zijn een ideaal medium om de consumenten te informeren en inspireren omtrent producten en diensten, want die consumenten zien deze influencers als hun vertrouwde kring, zeker nu ze niet kunnen afspreken met vrienden of familie. En wie anders dan je vertrouwde kring kan je overtuigen om een aankoop te doen, of je gedrag aan te passen?
 
Wil je millennials en Gen Z-ers bereiken, dat moet je ook gewoon op sociale media inzetten. Anders kan je deze doelgroepen gewoonweg niet bereiken. Jongeren halen nu eenmaal hun nieuws vanop sociale media. Zij kijken geen televisie meer. Zo hebben wij voor de 'Check Check Check' campagne van de Vlaamse Overheid ingezet op 170 Bekende Vlamingen, om onze boodschap over te brengen via Instagram en TikTok. De impact die we genereerden was gigantisch: meer dan 3,6 miljoen mensen werden op deze manier bereikt. 
 
Bovendien zijn influencers het gewoon om met weinig apparatuur mooie content te maken, vanuit hun huis. Hun werkplek bevond zich voor de crisis al thuis.  Ze zijn zeer goed in staat om samen met de PR- of reclamebureaus mee te denken rond een creatief concept, de content volledig zelf te creëren vanuit hun huis én het op hun kanalen te delen.
 
De opportuniteiten voor merken om met influencer marketing aan de slag te gaan zijn met andere woorden gigantisch: consumenten brengen meer tijd door op sociale media, ze vertrouwen op influencers als nooit tevoren én influencers kunnen zowel voor creatie, productie als voor het mediakanaal zorgen, in korte tijd, met weinig middelen. Waar wachten adverteerders eigenlijk nog op?

Archief / BRANDS