Fr
Close

BRANDS

Ik was bezig met een mediapitch en toen passeerde er een virus....wat nu?, door Geert Debruyne (fma)

Maandag 20 April 2020

Ik was bezig met een mediapitch en toen passeerde er een virus....wat nu?, door Geert Debruyne (fma)

Het aantal projecten dat geannuleerd werd, of in betere gevallen, on-hold werd gezet de voorbije weken, is al lang niet meer bij te houden. Er zijn de hele visibele zaken in onze sector (UBA trends day, Award uitreikingen,…) maar er zijn ook microzaken die onze aandacht verdienen. Projecten op bedrijfsniveau die wel degelijk belang hebben met het oog op efficiëntie verbeteringen op mediavlak. Het gaat om analyses rond in-housing, data, programmatic buying en zo meer. Laat dit een warme oproep zijn om die projecten zeker niet te annuleren. De wereld is nu even geparkeerd, maar als de garage straks opnieuw opengaat, zal iedereen zo snel mogelijk buiten willen rijden! Weten waar je dan naar toe moet rijden, zal een niet te onderschatten voordeel opleveren.

Een soortgelijk verhaal maken we mee met de mediapitches! We hadden heel wat projecten klaarstaan, andere waren al behoorlijk gevorderd en bij nog andere was het een kwestie van communicatie. Wat te doen als je als adverteerder op de één of andere manier bezig was met een mediapitch of een revisie van je media management?
 
Misschien zat je in de denkfase. Er was al even over gepraat, management was het project genegen en je was links en rechts je licht aan het opsteken. In dat geval luidt fma’s advies om het denkproces zeker niet te stoppen maar stel een lancering van het project uit. Analyseer misschien meer in detail de huidige situatie, definieer nog duidelijker je lange termijn doelstellingen, reflecteer over de “make or buy” beslissing en bepaal wat en hoe je de organisatie met je bureau(s) wilt aanpakken. Doe dat werk grondig(er) en lanceer je pitch ten vroegste in Q3 2020. Bovendien gaat er meer duidelijkheid zijn over je eigen budgetten op dat moment en mits een vlot proces, ben je sowieso klaar voor begin 2021.
 
Was je al een stap verder en had je een planning opgesteld, een roadmap en een duidelijke timeline, misschien al een shortlist? Dan zijn er twee opties: ofwel doe je verder zoals gepland en maak je er een ‘on-line’ proces van., ofwel stel je het proces uit en pas je alles aan qua timing.

Bij fma zijn we voorstander om maximaal het proces aan te houden en slechts minimaal door te schuiven. Er is namelijk ruimte bij de bureaus vandaag en wanneer de adverteerders de herlanceringen zullen starten, gaat er aan bureauzijde een enorme druk ontstaan. Bovendien voorspellen we een giga-druk najaar wat automatisch zal leiden tot een selectie door de bureaus aan welke pitch ze willen deelnemen en aan welke niet. Bovendien kun je bepaalde zaken in je proces strakker maken: een briefing inkorten, een case minder, enzovoort. Zo bespaar je tijd in het proces en komt de einddatum wellicht niet in gedrang.
 
Waren er al een paar fases uitgevoerd in je pitchproces en zit je bijvoorbeeld te wachten op de input van de longlist? Zijn de briefings uitgestuurd? Zijn de antwoorden uit de eerste ronde misschien net binnengekomen of zelfs al uit de tweede fase? Neem contact op met de deelnemers, bespreek openlijk waar je staat en op basis van je eigen werk, deel hun mee hoe je het proces ziet en hoe je het verder wil laten verlopen. Het is belangrijk de bureaus aan boord te houden en een vertraging van een paar weken kan geen kwaad, maar nu het proces ver doorschuiven of zelfs stopzetten is “waste of time and money”! Je riskeert dat bepaalde agentschappen afhaken. Voor adverteerders die in de eindfase zitten, de negotiatiefase, spreekt het voor zich dat je face-to-face meetings nu moet vervangen door videomeetings. Zorg wel voor kwalitatieve videosessies want het is zonde als de kwaliteit van zo’n belangrijk proces kwalijke gevolgen zou kennen door gebrekkige technologie!
 
Had je quasi afgerond en was er enkel nog formeel één en ander te communiceren, rond dan af zonder vertraging. Vervang de live meetings uiteraard ook door videogesprekken, wat helemaal ok is maar laat het niet langer aanslepen. Iedereen verdient nu snel duidelijkheid. Zorg uiteraard zoals steeds voor hoogkwalitatieve debriefings. Dat verdient elke deelnemer.
 
De boodschap moge duidelijk zijn, beste adverteerder, mediapitches zijn niet de key business projecten, dat weten we, en hopelijk werden er niet teveel afgevoerd de voorbije weken, maar het is wel cruciaal dat je die projecten levendig houdt! De evolutie van consolidatie naar fragmentatie en in-housing van media, stopt niet vanwege het virus, integendeel, het zal nog sneller evolueren! Je media-efficiëntie verhogen gebeurt onder andere door een pitch, door de juiste vragen te stellen over de media-evoluties, door concreet de eigen lange termijn wensen af te toetsen, door je management wakker te houden.
 
Dus, mocht je gestart zijn de voorbije weken, doe verder! Een beetje vertraging kan, maar hoeft niet! Het zal je over enkele maanden een goed gevoel geven, gegarandeerd!

Succes en houd het veilig ondertussen!

Archief / BRANDS