Fr

BRANDS

Besmet Covid-19 ook de reclamemarkt?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 8 Maart 2020

Besmet Covid-19 ook de reclamemarkt?, door Fred Bouchar (MM)

Momenteel is de eerste bekommernis van bedrijven natuurlijk de veiligheid van hun werknemers. Dat leidt bij de internationale groepen onder andere tot zeer strenge beperkingen inzake samenkomsten en verplaatsingen. Met aanzienlijke onmiddellijke gevolgen voor de B2B evenementen in de sector. Het regent annuleringen, de afgelopen dagen: het WFA-congres in Singapore, de MIP TV in Cannes, de SXSW in Texas, de Unstereotype Alliance Top in New York, de Lynx in Dubai… en er zullen er vast nog volgen.
 
Bij ons houden we ons hart vast, nu de traditionele seizoensevenementen dichterbij komen: de Trends Day van de UBA die binnen enkele dagen plaatsvindt, de AMMA van Commpass, de Creative Belgium Awards, de Cannes Lions… Wellicht zullen de beslissingen van de grote bureauholdings bepalen of ze doorgaan of niet.
 
In een ruimer perspectief kunnen we ons afvragen of het coronovirus kan leiden tot recessie op de reclamemarkt. Ook al heeft de OESO aangekondigd dat de epidemie bezig is de ergste economische crisis sinds 2008 te versnellen, en ook al worden de grote merken getroffen door de huidige volatiliteit op de Beurs, het zinnigste antwoord is dat we het al bij al niet weten.
 
Op korte termijn is een rechtstreekse impact op media als OOH of de bioscoop zeer plausibel; bepaalde televisieregies houden hun adem in aan de vooravond van massaevents als het EK Voetbal of de Olympische Spelen in Tokio. Tegelijk is televisie misschien nog het medium dat zich het best zal redden, zoals Brian Weiser (researchgoeroe bij GroupM) stelde, als mensen verplicht worden om thuis te blijven. Dat klinkt misschien cynisch, maar in feite is de onzekerheid troef.
 
Zoals Stephan Loerke, CEO van de WFA, benadrukte in Campaign, zijn er verschillende rampscenario’s mogelijk: “Twee factoren zullen een kritische impact hebben: de efficiëntie van de quarantainestrategieën en de manier waarop de mensen de voorschriften opvolgen, alsook de reactiesnelheid van regeringen en centrale banken om elke negatieve economische impact op te vangen.”
 
“Ik blijf vertrouwen koesteren”, vervolgde hij. “De reclame-industrie zou in staat moeten zijn de storm te doorstaan en weer op te veren zodra de epidemie haar piek heeft bereikt.”
 
We willen hem graag geloven.

Archief / BRANDS