Fr

BRANDS

Ik haat mijn geliefde, door Harry Demey (LDV United)

Maandag 1 April 2019

Ik haat mijn geliefde, door Harry Demey (LDV United)

Beste booking.com, wat was ik blij toen ik je jaren geleden leerde kennen. Een verademing was je! Een disruptor die én relevant én onderscheidend was. Hotels boeken was nooit zo eenvoudig, op reis gaan zonder op voorhand te moeten plannen, kon plotseling zomaar. En het was nog goedkoper ook! Je was een love brand voor me en je app zou nooit of te nimmer van mijn scherm verdwijnen.
 
‘Zou’ dus…. Want, mijn allerliefste disruptor van het eerste uur, de liefde is niet enkel voorbij maar ik vind je gewoon niet tof meer. Ik heb immers het gevoel dat onze liefde niet wederkerig is. Jij ziet mij niet graag. Sterker nog, je vertoont tekenen van pestgedrag. Het is genoeg dat ik aan je denk dat je me al begint te stalken, op alle uren van de dag en overal waar ik digitaal kom. En je liegt ook een beetje tegen me want er zijn nog wel kamers in dat hotel beschikbaar. Alleen niet ‘jullie’ kamers. En wanneer ik nog iets dichterbij kom dan is het hek helemaal van de dam. Dan laat je me niet meer los, ik dacht er aan een hotel te boeken en jij blijft me bestoken met wat jij in de aanbieding hebt. En als ik dan nog willens nillens (liefde maakt blind) bij jou bestel dan lijk je wel een octopus die zijn armen een voor een of allemaal tegelijk rond me legt. Nog maar amper betaald en je stuurt me al mails met codes die ik aan m’n vrienden moet doorsturen, of mails met wat ‘andere bezoekers’ ook interessant vinden. Je geeft me dan hotels in mijn eigen stad. En mijn echte liefde heeft niet graag dat ik in eigen stad op hotel ga. En ondertussen blijf je me maar lastigvallen met andere oneerbiedige voorstellen. En nog maar net terug thuis, krijg ik aanbiedingen voor dezelfde bestemming maar goedkoper. Dat is geen liefde meer maar 100% pestgedrag.
 
Het ergste is dat veel marketeers jouw gedrag volgen. Je bent een rolmodel voor hen. Ze targetten en retargetten er maar op los. Als kippen zonder kop. Blind vertrouwen in het zwarte gat van social media. Stalken als geen ander en zich nooit afvragend of de klant dit nog ok vindt. Ze zijn de nieuwe Mad Men van onze industrie. Ze gebruiken nieuwe technieken om de consument te stalken, algoritmes als excuustruus om zelf niet te hard te moeten nadenken. Ze doen godbetert aan programmatic planning. Het zijn marketeers die de kunst van het zaaien en dan pas oogsten niet langer onder de knie hebben. De transaction generation. Dit vak heeft nood aan marketeers die nadenken en terug op zoek willen gaan naar relevante consumer insights en die dan omzetten in onderscheidende communicatie. Marketeers die even Excel laten voor wat het is en bijvoorbeeld het boek van Martin Lindstrom‘Why Brands are Dying and what’s next?' nog eens doorbladeren.
 
Marketing is niet enkel een cijferoefening en weten hoe google-analytics werkt. Marketing is een vak. Geen Excel sheet. Zorg ervoor dat jouw merk niet de volgende booking.com wordt.

Archief / BRANDS