Fr

BRANDS

Cannabis, een groeimarkt voor de Amerikaanse economie... en de reclame

Maandag 25 Februari 2019

Cannabis, een groeimarkt voor de Amerikaanse economie... en de reclame

De eerste televisiereclame voor… cannabis werd zopas uitgezonden op de Amerikaanse televisiezenders. Het nageslacht zal zich later nog herinneren dat die het werk is van Spike Jonze voor MedMen, een beursgenoteerd bedrijf dat onder licentie cannabis cultiveert, vervaardigt en verkoopt en de consumptie van weed ook mainstream wil maken.
 
In een spot van meer dan tien minuten die ‘The New Normal’ werd gedoopt – mee geschreven en gespeeld door de acteur Jesse Williams – neemt de regisseur die meerdere Oscars op z’n naam heeft, de complexe relatie van de Amerikanen met cannabis onder de loep. De spot die intern bedacht werd door de adverteerder, in samenwerking met Mekanism, speelt eerst in op het chauvinisme van de Amerikanen. Dat doet hij met George Washington en zijn plantersverleden. Daarna refereert hij aan de schadelijke gevolgen en de onrechtvaardigheid van het repressieve beleid dat tot voor kort werd gevoerd. Ook het perspectief dat de huidige wetgeving inzake economische afzetmarkt, jobs, welzijn en creativiteit komt aan bod. You’ll love it or hate it.

Archief / BRANDS