SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Why Women: Fight for your rights, door Griet Byl (MM)

Zaterdag 16 Februari 2019


Why Women: Fight for your rights, door Griet Byl (MM)
Echte dwepers zijn we nooit geweest, maar idolen hebben we altijd wel gehad. Sinds we vorige vrijdag de eer en het genoegen hadden naar de Amerikaanse sopraan Barbara Hendricks te luisteren, prijkt haar naam met stip bovenaan ons selecte lijstje bewonderde medemensen.

En dan hebben we haar nog niet eens horen zingen: op uitnodiging van UnMISSable, een initiatief van Serviceplan dat vrouwen wil inspireren door ze te laten kennismaken met andere begeesterende seksegenoten, waren we aanwezig bij de speech die ze gaf op het Brusselse Stadhuis. Hendricks is immers niet alleen een begenadigde artieste, maar sinds 1987 ook Goodwill Ambassador voor de Verenigde Naties die zich inzet voor de zaak van de vluchtelingen. Bovendien is ze een gedreven verdediger van de mensenrechten.

Ze begon haar bevlogen toespraak met het statement dat vrouwelijk empowerment staat of valt met vrijheid en gelijkheid. Van alle mensen, en dus ook van mannen en vrouwen. Waarmee meteen de kern van het hele probleem is geschetst. Dat klinkt vandaag misschien als een evidentie, maar dat is niet altijd zo geweest. “Toen ik acht was, werd het me duidelijk dat mijn leven niet dezelfde waarde had als dat van een blank meisje”, zei ze. Dat onderscheid leeft vandaag helaas nog steeds trouwens, zoals blijkt uit het vorig jaar in Cannes bekroonde ‘The Talk’ van Procter&Gamble, een relaunch van ‘My Black is Beautiful’ dat elf (!) jaar geleden door de fabrikant geïntroduceerd werd.

Die raciale kloof lag aan de basis van Hendricks’ engagement voor de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, een document dat ze wat ons betreft mogen opnemen in het leerprogramma van elke basisschool. “De taak die we hebben begint altijd bij de persoon die voor je zit: dat is altijd een andere mens. Mijn ouders leerden me om niet te haten. Daar ben ik ze erg dankbaar voor, want het is erg moeilijk om haat af te leren.”

Vervolgens legde de artieste uit hoe belangrijk ze het vindt dat iedereen kleine inspanningen levert op z’n eigen niveau. Het bracht haar bij een oproep om bewust te stemmen tijdens de komende Europese verkiezingen die ze bestempelde als een momentum, onder andere ook voor vrouwenrechten. “Stemmen is een recht, een plicht en een macht en burgers moeten elkaar opvoeden”, besloot ze. “Als je verandering wil, stel jezelf dan de vraag: ‘If not me, who, if not now when, if you want change.’

Adverteerders hebben dat ondertussen overigens ook begrepen en doen stilaan hun duit in het zakje als het om diversiteit en inclusie gaat. Onze eigen UBA lanceerde onlangs een charter tegen stereotypes in de communicatie en het ontbreek niet aan creaties die proberen komaf te maken met gendergebonden clichés, zowel in de samenleving als in de sector. Zo startte vrijdag in het Verenigd Koninkrijk een rekruteringscampagne van de RAF die de vooroordelen tegenover het zogeheten zwakke geslacht met een serieuze korrel zout neemt.

Het is een begin, maar er is nog werk aan de winkel. Het zal bijvoorbeeld nog wel even duren voor de States hun eerste vrouwelijke president verwelkomen. Wat dat betreft is er ook voor pers en media een rol weggelegd in de hele problematiek. “Ze zouden best focussen op de programma’s van de kandidaten, niet op hun likeability”, zei miss Hendricks daarover. Voorwaar een nobel streven waar onze eigen politici – zowel de mannen als de vrouwen - een punt kunnen aan zuigen.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP):

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP): "Advertenties in print mogen bij de minst storende reclamevormen gerekend worden en zetten aan tot actie"



DOSSIER  



Michel Van der Poorten (IBM): "90% van de wereldwijd beschikbare gegevens werd de 24 laatste maanden gegenereerd"  


Op regelmatige basis verzamelen de teams van Wavemaker zich in de grote centrale zaal van de GroupM-kantoren voor een presentatie door een inspirerende spreker, waarbij ook hun klanten worden...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Is uw voice marketingstrategie klaar?, door Damien D'Ostuni (Innovation & Activation Expert, Wavemaker)  


Smart speakers zijn voor de merken een nieuw jachtterrein thuis bij de gezinnen zelf. Hoe kunnen ze hun voordeel doen met deze innovatie, rekening houdend met het feit dat deze interface meestal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Instagram per kilo  


Vandaag brengt Instagram elke maand meer dan 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd samen, waarvan de meerderheid tussen 18 en 24 jaar oud is. Ze vormen een gedroomde doelgroep voor adverteerders...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier