SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Barbara Verougstraete (The Oval Office): "Podcast is een impactvolle tool voor storytelling"

Zaterdag 18 Augustus 2018


Barbara Verougstraete (The Oval Office):
Als onderdeel van een content marketingstrategie zijn podcasts in ons land voorlopig nog een nichemedium. Maar dan wel eentje met een potentieel sterke impact en veel creatieve mogelijkheden inzake storytelling. Omdat het meer audio in de content voor zijn klanten wil integreren, lanceerde The Oval Office MetalCast, een eerste testcase voor ABVV-Metaal. Tekst en uitleg door Account Manager Barbara Verougstrate.

Er zijn zoveel mediakanalen beschikbaar vandaag. Waarom kozen jullie voor podcasts?
Geen enkel ander medium staat je toe om als merk of organisatie zo dicht bij je doelpubliek te komen. Bovendien kunnen podcasts in tijden van schermmoeheid en overproductie van inhoud, een verfrissende aanvulling vormen. Het is een nichemedium, waardoor een podcast ervoor kan helpen zorgen dat je merk het verschil maakt en opvalt tussen de massa (online) content. Of het kan een waardevolle aanvulling zijn op bestaande magazines, blogposts, video’s, infographics … om nog meer te segmenteren op basis van wat je wil vertellen, aan wie en met welke doelstelling.

Mensen zullen ook makkelijker meer tijd uittrekken voor een podcast, stellen jullie.
Inderdaad. Wil je je doelpubliek informeren met cijfers en feiten, dan doe je dat in een artikel; liefst nog met een duidelijke infographic erbij. Maar wil je passie en emotie overbrengen en je doelgroepen raken en betrekken bij je merk of organisatie, dan is een podcast een krachtige tool. Waar we almaar sneller video’s skippen en blogposts vooral diagonaal lezen, nemen we voor podcasts nog echt de tijd. In de wagen of met de koptelefoon tijdens het sporten. 20 à 30 minuten aandachtig luisteren, het is een eeuwigheid in de digitale wereld.

Wellicht zijn podcasts dus aan een opmars bezig?
In de Verenigde Staten zijn podcasts uitgegroeid tot big business. En ook dichterbij huis, in Nederland, zijn ze intussen hun kinderschoenen ontgroeid. Ons land hinkt echter achterop. In Vlaanderen nemen podcasts met amper 1,8% het kleinste deel van de dagelijkse audioconsumptie in, zo blijkt uit de meest recente Share of Ear-studie van de VRT-studiedienst. En dat ten opzichte van 71% voor traditionele radio. De creatieve mogelijkheden inzake storytelling zijn nochtans aanzienlijk.

Hoe bedoel je?
Hoewel over het algemeen minder duur dan videoproducties, bieden podcast eindeloos veel creatieve mogelijkheden. Liefst komen ze in een reeks, waarin aan het einde van de ene aflevering al even wordt geteasd naar de volgende. In de vorm van een interview of met één of meerdere vertellers. Met een herkenbare jingle en creatieve montagetechnieken om de juiste sfeer te scheppen. Je kan een podcast ook gebruiken om thought leadership op te bouwen door expertise in een bepaald gebied te delen met luisteraars. Of om samen met enkele keynote speakers vooruit of terug te blikken op een evenement of congres.

Kozen jullie daarom deze format voor ABVV-Metaal?
Menselijke verhalen met een zekere emotionele lading lenen zich goed tot een podcast. Het verhaal van ABVV en The Oval Office loopt al járen. Het is uitgegroeid van één communicatieproject voor één telg van de rode vakbondsfamilie tot een cluster van on- en offline content die we het hele jaar door met hen en voor hen produceren. Daar zijn nu dus ook podcasts bijgekomen. In de verschillende delen van ‘MetalCast’ wordt de luisteraar door presentator Michael Robberechts (VRT – Radio 1) ondergedompeld in de meest ingrijpende gebeurtenissen uit de vakbondsgeschiedenis. Zo blikt de eerste aflevering door de ogen van de directe betrokkenen terug op de sluiting van Philips Hasselt, in december 2002, en de grote verslagenheid die daarop volgde.

MetalCast is te beluisteren via de website van ABVV-Metaal, Soundcloud of in de iTunes Store. De afleveringen worden ook gepromoot via het online magazine M@gMetal, advertenties op Facebook, Twitter, pre-rolls op YouTube en via de kanalen van partners.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Grafiek en zeefdrukken, de B-side van Johan Van Oeckel

Grafiek en zeefdrukken, de B-side van Johan Van Oeckel



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier