SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Meet & Read @ UBA Trends Day: Ross Bernstein

Vrijdag 23 Februari 2018


Meet & Read @ UBA Trends Day: Ross Bernstein
In de aanloop naar de UBA Trends Day die op 15 maart plaatsvindt in Brussels Expo, willen we graag de interviews met enkele van de opmerkelijke internationale sprekers op het programma met jullie delen. Onder hen de gereputeerde keynote speaker en auteur Ross Bernstein. Hij heeft zowat 50 boeken over sport op zijn naam staan en stelt dat bedrijven heel wat kunnen leren van sportclubs.

Je boeken gaan over waarom bepaalde clubs titels winnen en andere niet. Wat zijn de succesfactoren?
Ik heb geleerd dat het om verschillende factoren gaat: de samenhang binnen het team, een aanbod aan verschillende soorten spelers, hoe de club omgaat met de tegenstrever en met blessures. Kortom, om het DNA van een club. Ik wil wel aanstippen dat de beste teams niet altijd het meeste geld hebben. Als dat het geval was, zouden Manchester United of de New York Yankees (baseballclub in de V.S.) elke keer winnen. Het komt erop aan om goede coaches te hebben die het beste in mensen naar boven kunnen brengen, die zich kunnen inleven in de leefwereld van een millennial, die samenhang in een team en een win-cultuur kunnen creëren en waar oude spelers de jongeren onder hun hoede nemen.

Hebben de fans een belangrijke rol te spelen in het succes van een club?
Ik denk van wel. Een belangrijk aspect van winnende teams is een momentum te creëren en het publiek enthousiast te krijgen. Daar zijn bepaalde tactieken voor, zoals charismatisch zijn. Slimme teams betrekken de fans in de wedstrijd en creëren zo een thuisvoordeel. Fans moeten voelen dat ze deel uitmaken van de wedstrijd en ze het verschil kunnen maken.

Vincent Kompany volgde een MBA en zijn thesis handelde over hoe voetbalclubs uit de Premier League beter aan klantenbinding konden doen. Een van zijn aanbevelingen was de ticketprijzen in de stadions goedkoper te maken. Het directe verlies in ticketinkomsten op korte termijn zouden clubs indirect terugkrijgen op lange termijn in de vorm van klantentrouw. Akkoord?
Er is een correlatie tussen betaalbaarheid van ticketprijzen en fan engagement. Tickets voor sportwedstrijden zijn in de VS zo duur geworden dat jonge mensen ze zich niet meer kunnen veroorloven. Er is dus een vergrijzing gaande in de stadions en die oude knarren zijn doorgaans rustiger dan jonge fans. De spelers willen net dat het stadion een heksenketel is, omdat ze zo gemotiveerd worden.
Ik praat tijdens keynotes vaak over ‘the big disruption’ in de professionele sportmarkt. High-definition televisie is een veel goedkopere ervaring om een wedstrijd te bekijken. Je bent bovendien thuis met je vrienden, met je eigen bier en snacks en met real-time analyses en commentaar. De beleving in de stadions moet dus versterkt worden. Anders blijven mensen thuis, voor de televisie.

De Superbowl vond enkele weken geleden plaats. Welke trends zag je op het vlak van sport marketing?
Je ziet een trend om vrouwen meer bij het gebeuren te trekken, onder meer via advertising. Verder is de buzz rond de reclamespots bijna zo groot als het evenement zelf. Een andere trend is Fantasy Football, waarbij je manager van een team speelt en waarbij je het virtueel tegen je vrienden opneemt. Dat heeft miljoenen nieuwe American football fans gecreëerd. Ook bij andere sporten als baseball en hockey speelt deze trend trouwens. Maar ondanks de grote aandacht voor de reclamespots, is er ook een groeiende groep die de reclamespots doorspoelt.
Een ander probleem is het gewelddadig karakter van de sport. Elke week zijn er wel hoofdblessures. Veel ouders laten hun kinderen niet meer toe om football te spelen. Dat vormt een grote uitdaging voor de NFL (National Football League, nvdr.), want ze hebben nieuwe klanten nodig. Ik denk ook dat ze nieuwe markten moeten aanboren. Ze kunnen heel wat leren van basketbal. Dat is een Amerikaans product en is nu populair in Europa en China. Een Superbowl in Europa, waarom niet? We hebben tenslotte ook het WK voetbal georganiseerd.
 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier