SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Toen Volkswagen in Duitsland zijn mediabureau verving door een AI-platform

Woensdag 24 Januari 2018


Toen Volkswagen in Duitsland zijn mediabureau verving door een AI-platform
Twee jaar geleden vertrouwde Volkswagen zijn digitale mediabudget toe aan het Deense mediabureau Blackwood Seven ten nadele van MediaCom. Geen groot nieuws, ware het niet dat Blackwood Seven dat zichzelf positioneert als een A.I.gency ofwel een bureau dat het traditionele mediabureaumodel wil vervangen en adverteerders hun mediabeslissingen laat baseren op zijn artificial intelligence platform

Blackwood Seven werd opgericht in 2013 en is nu aanwezig in Kopenhagen, New York, München, Los Angeles en Barcelona. Het ​​werkt voor merken als eBay, Groupo, Vodafone, Warner Bros, Unibet, Reckitt Benckiser... en natuurlijk VW. Het noemt zichzelf 'Media A.I.Agency'. "Twintig jaar geleden bestond een doorsnee mediaplan uit ongeveer 50 beslissingen. Vandaag zijn er dat ongeveer 5.000. “Zonder artificial intelligence is het onhoudbaar" legt het bedrijf uit op zijn website. "Overal vervangen we het traditionele mediabureaumodel door een end-to-end media planning platform waarmee adverteerders in realtime de controle kunnen terugkrijgen en alle mediavoorspellingen voorspellen, uitvoeren en evalueren vanaf hun eigen laptops. In plaats van nieuwe manieren te vinden om verouderde mediabureaus levend te houden, creëren we de basis voor een nieuwe, transparante industrie, gebaseerd op een abonnement en artificial intelligence.”

Toen Lutz Kothe, Head of Marketing en PR voor de personenwagens van Volkswagen, het mediabudget toevertrouwde aan de algoritmes van Blackwood Seven was hij niet zeker of het systeem betere media-aanbevelingen kon doen dan een normaal mediabureau. Dat vertelde hij in een artikel dat verscheen op Digiday. Tussen september en december 2016 testte Volkswagen het AI-systeem voor een eerste keer uit voor een campagne voor de Volkswagen up!. Dat leidde tot 14% meer bestellingen bij Volkswagen dealers dan als de campagne had gelopen op basis van de aanbevelingen van een bureau. Sindsdien gebruikt Volkswagen het AI-systeem voor al zijn mediastrategieën in Duitsland. Het systeem voorspelt welke kanalen de beste ROI geven op basis van zowel de transactionele data die de autoconstructeur aanlevert als de marktgegevens zoals benzineprijzen, prijzen van de concurenten en data die door Nielsen wordt aangeleverd.

In 2017 gebruikte het automerk in Duitsland het AI-systeem voor media-aanbevelingen in display, search en social en dit jaar zal al de media buying van Volkswagen aanbevolen worden door artificial intelligence waarna de media aangekocht wordt door zijn bureau PHD. Het automerk bekijkt nu of het ook op andere markten in zee gaat met de machines van Blackwood Seven. 

Volgens Kothe zijn de beslissingen van Volkswagen gebaseerd op data uit meer dan 1.400 touchpoints. “Blackwood Seven onderscheidt zich van traditionele bureaus door zijn capaciteit om die enorme berg data te verwerken en te interpreteren. Het grote voordeel van het algoritme is de mogelijkheid om beter te voorspellen wat de media-investeringen zullen teweegbrengen en welke media het meest efficiënt zijn” aldus Kothe. Aldus kon het merk minder spenderen voor sommige campagnes en toch een stijging in de sales zien. Radio werd bijvoorbeeld meer ingezet voor lanceringen van nieuwe modellen op aanraden van de voorspellingen van het algoritme.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier