SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Ignace De Nollin (Colruyt Group): "Apporto vertrekt vanuit ons maatschappelijk engagement"

Zondag 21 Januari 2018


Ignace De Nollin (Colruyt Group):
De Colruyt Group kondigt aan dat het binnen enkele maanden Apporto lanceert. Dat is een peer to peer app die in België ontwikkeld werd en waarmee consumenten boodschappenlijstjes posten die andere mensen gratis of tegen betaling kunnen uitvoeren bij Colruyt, Okay, Bio-Planet en de aangesloten Spar winkels. Ignace De Nollin, Innovation en Business Development Manager bij de Colruyt Group, doet de intrede van Colruyt in de deeleconomie uit de doeken.

Welke behoefte van de consument wil de Colruyt Group met Apporto invullen?
In eerste instantie willen we mensen die minder mobiel zijn door ziekte of ouderdom en mensen die vandaag geen tijd hebben om te gaan winkelen in contact brengen met mensen die zin en de tijd vinden om iemands boodschappen te doen. Dat kunnen jongere mensen zijn die in contact willen treden met hun buren of ouderen die zich nog nuttig willen maken. Gebruikers van de app kunnen hun boodschappenlijstje posten in een community waarin alleen hun contacten dit zullen zien, maar ook publiek en aldus in contact kunnen treden met nieuwe mensen. De doelstelling van Colruyt met Apporto is vooral een community creëren die de sociale cohesie versterkt.

Welke aanvullende diensten vallen er nog onder Apporto?
Daarover kan ik nog niets meer zeggen. Voorlopig focussen we ons op die boodschappenlijstjes in de community.

In tijden van voice assistenten (Siri, Alexa, Google Assistant, enz.) en experimenten met VR in retail kiest Colruyt voor een meer menselijke aanpak. Een statement?
Ons project bestaat erin om op basis van de technologie die vandaag voorhanden is mensen met elkaar te verbinden. We streven inderdaad een menselijke aanpak na. Desalniettemin denk ik dat die VR en voice assistants en chatbots perfect naast onze oplossing kunnen bestaan. Die virtuele toepassingen kunnen in de toekomst zelfs in onze app geïntegreerd worden.

Hoe ziet het businessmodel van Apporto eruit? De kostprijs van de app zou oplopen tot 1,5 miljoen euro.
Er zit niet echt een verdienmodel achter. De app is gratis, de prijzen van de producten zijn niet hoger dan in de winkels. In het buitenland zijn er heel wat apps ter beschikking die mensen met elkaar in contact brengen voor shopping doeleinden, maar een model als het onze, dat louter vertrekt vanuit een maatschapelijk engagement, zijn we nog niet tegengekomen. De relatief hoge kostprijs van de app wordt verklaard door de searchengine en het data- en matching model die erin geïntegreerd worden. Ook het ‘notification’ systeem opdat mensen geüpdatet blijven over de status van hun bestelling ging gepaard met een stevige investering.

Hoe gaan jullie het in de markt zetten?
Apporto zal gelanceerd worden tussen eind februari en juni. We gaan het zeer lokaal en geïntegreerd ondersteunen op communicatievlak door het te promoten in buurtorganisaties, enz. Daarnaast zullen we het ook promoten via de deelnemende winkels Colruyt, Bio-Planet, Okay en de aangesloten Spar winkels.



ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier