Fr


Close

MEDIA

Geen indianenverhaal, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 23 April 2022

Geen indianenverhaal, door Fred Bouchar (MM)

‘We Create Impact’. De baseline van IP Belgium die vorig jaar gelanceerd werd met een mooie imagocampagne van mortierbrigade, herinnert ons eraan in welke mate de regie heeft bijgedragen tot de professionalisering van de Belgische audiovisuele sector. Dat is te danken aan al diegenen die ze gesteund en verpersoonlijkt hebben sinds de begindagen van de commerciële televisie en het ontstaan van de privéradio’s.
 
Als trouwste van de getrouwen nam Denis Masquelier vanaf het begin deel aan elke strijd gevoerd door André Van Hecke, Thierry Keyen, de broers Tacheny en de hele IPB-familie. Zijn lange manen konden zelfs beschouwd worden als een knipoog naar het indianenlogo van de regie. Hoe kunnen de overnemers het zonder zo’n vakmens in hart en nieren stellen? Da’s de vraag die iedereen die we sinds vrijdagavond ondervraagd hebben zich stellen.
 
Luidt zijn vertrek het einde in van het mediamerk dat de kroonjuwelen van RTL Belgium grootgemaakt heeft - TVI, Bel, Contact, enzovoort, maar ook meer algemeen de expertise van de hele markt heeft versterkt? Het zou kunnen.
 
De regie zou in elk geval gekortwiekt worden en zich enkel nog toeleggen op planning en backoffice. De komst van de sales van IPB naar de regies van de nieuwe aandeelhouders – DPG Media Advertising voor de nationale sales en Rossel voor de regionale – zou naar verluidt al vanaf maandag 2 mei verwacht worden. Dat wordt ongetwijfeld een cultuurschol van jewelste.
 
We kunnen ons ook zorgen maken over wat er zal gebeuren met de marketing en de communicatie van IPB, en meer in het algemeen met het hele menselijke aspect, zoals Kim Beyns die ook voor de regie werkte en zichtbaar gevoelig is voor dit aspect, zich terecht afvroeg.
 
Over NGroup dat voor Nostalgie historisch samenwerkt met IPB (het nieuwe beheerscontract loopt tot 2025) gesproken, de opvolger van Marc Vossen steekt zijn ongerustheid over deze nieuwe situatie niet onder stoelen of banken. De mededingingsautoriteit had ze duidelijk niet voorzien en het enige voorbehoud dat ze uitte bij de overname van RTL Belgium had betrekking op de Vlaamse radiomarkt, zonder echter de situatie van de grootste Franstalige radiozender te vermelden...
 
Er blijven nog heel wat andere punten onopgehelderd. De komende maanden zullen we meer te weten komen - het nieuwe "vernieuwde" reclameaanbod van RTL Belgium zou volgens Le Soir in september gepresenteerd worden en tegen 2023 in werking treden.
 
Tegen die tijd zullen de maatregelen die deze nieuwe western met zich meebrengt wellicht nog andere slachtoffers maken. Zeg dat MC Solaar het gezegd heeft.

Archief / MEDIA