Fr

MEDIA

Spotify implementeert Wrapped 2023

Donderdag 30 November 2023

Spotify implementeert Wrapped 2023

Het is ongetwijfeld de data-driven marketingcampagne van het jaar. De in 2016 geïntroduceerde Wrapped van Spotify is ondertussen uitgegroeid tot zoveel meer dan een gewoon jaarlijks overzicht en is nu een echt wereldwijd evenement op sociale netwerken.
 
Spotify speelt in op deze sociale dimensie door een deelinterface aan te bieden die geïntegreerd is in zijn Wrapped op de app of via de officiële website die voor de gelegenheid aangemaakt werd.
 
Ter gelegenheid van de release van Wrapped komt Spotify ook met typische en even data-driven (D)OOH-acties op grote schaal.
Wrapped toont allerlei gepersonaliseerde muziekgegevens voor elke abonnee - van de meest voor de hand liggende (meest beluisterde artiesten en tracks van het jaar, bijvoorbeeld) tot de meest ongebruikelijke. Dit jaar kunnen gebruikers een regio van de wereld of een stad ontdekken die is gekoppeld aan hun muzikale gewoonten.
 
Voor de rest onthouden we dat Taylor Swift de meest beluisterde artiest van het jaar is, goed voor 26,1 miljard streams, voor Bad Bunny en The Weeknd.
De meest beluisterde Belgische artiest ter wereld in 2023 is Felix De Laet, alias Lost Frequencies. De meest beluisterde albums in België zijn ‘Per Ongeluk’ van Pommelien Thijs uit Antwerpen en ‘Sincèrement’ van Hamza uit Brussel. De top 3 nummers zijn ‘Flowers’ van Miley Cyrus, ‘Daylight’ van David Kushner en ‘Tattoo’ van Loreen.
 
Nog volgens Wrapped heeft een aantal wereldwijde muziektrends ons jaar gekenmerkt: verrassend genoeg onthult Spotify dat Eurovisie een aanzienlijke impact had, met ‘Tattoo’ van winnares Loreen en ‘Cha Cha Cha’ van finalist Käärijä die de dag na de finale de top 10 van de wereldwijde dagelijkse hitlijst bereikten. Het platform merkt ook op dat GenZ de ‘genreless/genre-hybrid’ trend blijft omarmen en weigert zich te laten definiëren door één genre; ze zijn ook sfeergevoelig en zoeken afspeellijsten en nummers die hun stemming van het moment het beste beschrijven. Andere bevindingen: Indiase klassieke instrumentale muziek en Afrobeats zijn genres in opmars.
 
Tot slot is er een hele sectie van Wrapped gewijd aan de trends die de podcastindustrie sturen. Lees hier meer.

Archief / MEDIA