Fr

MEDIA

Koffiepraat, door Griet Byl (MM)

Zondag 18 Februari 2024

Koffiepraat, door Griet Byl (MM)

Zaterdagnamiddagen kun je voor veel gebruiken. Een van de leukste manieren om ze zoek te maken, zijn geïmproviseerde kopjes koffie onder het genot van rustig voortkabbelende en min of meer diepzinnige praatjes over de fratsen van je kat, de zin van het leven en de onzin in je vak.

Zo ook deze week. In voor de gelegenheid journalistiek gezelschap schoven we aan tafel voor een bakje troost met ongebruikelijke zoete zonde en een professionele portie mediapraat. Natuurlijk ging het ook over de onder druk staande middelen in print, het heikele evenwicht tussen onafhankelijke journalistiek en economische leefbaarheid en de soms nog enkel spreekwoordelijke en geregeld poreuze muur tussen redactie en sales.

Samen met de Berlijnse bollen sneden we ook de publicatie aan van ‘De Belg’, het boek dat de Nederlander Mark Koster wijdde aan Christian Van Thillo, executive chairman van DPG Media. Dat werk omschrijft zichzelf als een “onthullende biografie over de schaduwmacht in Nederland en België. Een epos over een rijkeluiszoon die via machinaties een miljardenbedrijf kon opbouwen en nu mede bepaalt wat u moet vinden en hoe u zich moet gedragen.”

Of dat daadwerkelijk zo is, laten we de lezers van de man zelf uitmaken, maar smeuïg klinkt deze aankondiging alvast wel. Ze bleek zelfs sensationeel genoeg om de hoofdredactie van De Morgen zover te krijgen een advertentie van uitgeverij Prometheus voor het boek te weigeren, wat ongewoon maar al bij al behoorlijk logisch is.

Mocht je nu zin hebben gekregen in de theorieën van onze noorderbuur te duiken, zijn we vooral benieuwd om te weten welke inzichten je hebt gekregen in de strategie van DPG Media om een plaats te verwerven op het internationale toneel. De uitdagingen zijn immers groot in medialand en print country, waar digitalisering en almaar verder doorgedreven synergiën nog steeds dagelijkse kost zijn.

Dat geldt trouwens niet alleen bij DPG Media, maar net zo goed bij de concurrenten van Mediahuis, die andere grote speler op de Belgische én Nederlandse markt. Die benoemde vorige week Patricia Veldhuis tot de nieuwe hoofdredacteur van NRC. Kersvers in functie brak die meteen al een lans voor de geleidelijke afvoer van de papieren krant, een idee dat nog geen decennium geleden zou zijn weggehoond, maar vandaag almaar aannemelijker lijkt te worden. “Mijn voorganger zei twee jaar geleden al dat we binnen drie tot vijf jaar doordeweeks geen papieren krant meer zouden hebben”, citeerden onze collega’s van Adformatie de nieuwbakken chief editor. “Ik denk dat dat realistisch is. Waarschijnlijk met uitzondering van de donderdag en de vrijdag, want op die dagen hebben we nog veel "papieren lezers", vanwege de cultuur- en boekenbijlages.”

Gelukkig dat die er zijn, denken we dan, als dammen tegen clickbait en fake news. Hoewel je in de volksmond natuurlijk ook kunt liegen alsof het gedrukt staat.

Archief / MEDIA