Fr

PARTNER CONTENT

De cruciale rol van server-side tracking in volledige datacontrole

Donderdag 18 Januari 2024

De cruciale rol van server-side tracking in volledige datacontrole

In 2020 kondigde Google (Alphabet) voor het eerst aan dat ze vanaf 2022 third-party cookies zouden blokkeren in hun browser Chrome. Het lijkt er echter op dat het einde van de third-party cookie pas in de tweede helft van 2024 zal plaatsvinden. Enkele weken geleden heeft Google immers de planning van de uitfasering gepubliceerd, waaruit blijkt dat vanaf 1 januari 2024 automatisch 1% van alle Chrome-gebruikers third-party cookies worden geblokkeerd. De uitfasering zal verder worden opgeschaald in het derde kwartaal van 2024. Verdere details hierover zijn echter nog niet vrijgegeven.
 
Begin 2023 publiceerde MultiMinds reeds een videopost over de verkruimelende impact van de third-party cookie (2023, The Year of the Crumbling Cookie). Het lijkt er dus op dat dit proces zich langzaam maar zeker verder zal voortzetten om de eindmeet te bereiken in de tweede helft van 2024.
 
Tijd dus om het nog eens te hebben over wat je als marketeer kunt doen om de gevolgen hiervan te minimaliseren en hoe je de volledige controle over jouw websitedata kunt terugwinnen. Bekijk de video over server-side tracking in onze blogpost, ontdek wat server-side tracking juist is en waarom jij zou overwegen om dit te implementeren.
 
Data is waardevol en toch geven we het gratis weg
 
Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter. Door middel van data kunnen marketeers consumentengedrag analyseren, persoonlijke ervaringen creëren en gericht producten aanbieden. Door data kun je dus betekenisvolle klantenrelaties ontwikkelen. En toch, in een digitale context, geven marketeers deze informatie gewoon vrij door third-party cookies toe te staan op hun websites.
 
Zo is recent (juni 2023) nog Xandr, Microsoft’s data broker en ’s werelds grootste marktplaats voor online marketingdata, in opspraak gekomen vanwege de verontrustende relatie tussen privacy en persoonlijke gegevens. Netzpolitik.org, de Duitse nieuwssite over digitale cultuur en rechten, kreeg via een klokkenluider inzage in de samenstelling van online segmenten aangeboden door Xandr, gebaseerd op online achtergelaten informatie van achteloze internetgebruikers. De analyse identificeert maar liefst 1.900 segmenten die Europeanen kunnen targeten op basis van gevoelige informatie zoals politieke overtuiging, gezondheid, godsdienst, gezinssamenstelling en financiële slagkracht. De analyse kun je hier raadplegen.
 
Volgens dat onderzoek blijkt het in België vooral te gaan over segmenten met informatie over gezinssamenstelling. Dankzij het IAB Transparency & Consent Framework zijn de third-party cookies van Xandr in ons land terug te vinden op de meeste nieuwssites. Wat je leest op een Belgische nieuwssite kan dus tot gevolg hebben dat je een profiel krijgt bij data brokers zoals Xandr.
 
Dit toont aan dat bedrijven tot op vandaag onzorgvuldig omgaan met de data die ze verzamelen over hun websitebezoekers. Volledige controle behouden over klantendata is niet alleen goed beheer van marketingmiddelen, maar ook een morele en juridische verplichting. Hoewel het einde van de third-party cookie definitief lijkt te zijn ingezet, lijkt het toch aangewezen dat de sector zich grondig bezint over hoe online klantendata zal worden gebruikt in de toekomst.
 
Het alternatief: de Privacy Sandbox
 
Omdat Google van mening is dat gepersonaliseerde advertenties een onmisbaar onderdeel zijn van het internet - en omdat die inkomsten een fundamenteel onderdeel zijn van hun omzet – hebben ze zelf een alternatief bedacht voor de third-party cookie, de bekende Privacy Sandbox. Privacy Sandbox kreeg voor het eerst vorm in 2019 met de lancering van FloC (Federated Learning of Cohorts). Deze manier om gebruikers met vergelijkbaar gedrag te groeperen voor gerichte reclame bleek echter niet aan te slaan. Er was onder meer kritiek vanwege het gevaar op een algoritmic bias, waarbij internetgebruikers ongewenst bij bepaalde cohorts werden ingedeeld.
 
Ondertussen is de Privacy Sandbox veel uitgebreider en zijn sinds september 2023 de tracking-API’s beschikbaar in Chrome. De volledige beschikbaarheid is gepland voor het derde kwartaal van 2024, volgens de website van Privacy Sandbox.
 
Gericht adverteren zal dus mogelijk blijven. Daarbij zal het belangrijk zijn marketeers om in dit momentum de volledige controle terug te nemen over hun websitedata.
 
Het kan anders: Server-Side Tracking
 
Gecontroleerd, effectief en beredeneerd online data verzamelen over je klanten hoort hoog op de agenda te staan bij elke marketingmanager. Als je vandaag dus nog geen kennis hebt over server-side tracking, dan weet je wat je te doen staat.
 
In tegenstelling tot client-side tracking, waarbij gegevens direct tussen de browser en een tracker (third-party cookies of pixels) worden gecommuniceerd, vindt bij server-side tracking de gegevensverzameling plaats op een eigen server. De gegevens worden naar deze server gestuurd voordat trackers zoals de Facebook Pixel ze kunnen verwerken. Hierdoor krijgen website-eigenaars de volledige controle over de verzamelde data.
 
Server-side tracking elimineert dus de nadelen van client-side tracking, zoals browserinstellingen (Chrome die standaard third-party cookies weigert) en adblockers. De verzamelde data worden hierdoor accurater en bijgevolg betrouwbaarder om beslissingen op te baseren. Je analytics geven dus een realistischer beeld over de prestaties van je website.
 
Een tweede belangrijk voordeel is de volledige controle over de data die je verzamelt op je website. Hierdoor ben je niet langer afhankelijk van externe trackers om gebruik te maken van grote online advertentieplatformen. Via API’s kun je de nodige data voor campagnes delen met deze platformen. Daarbij bepaal je zelf welke data je deelt. Bovendien ben je niet langer kwetsbaar voor foutieve implementaties van externe trackers die datalekken kunnen veroorzaken.
 
Door de data af te laden op eigen servers kan deze verrijkt worden met andere databronnen zoals CRM-data. Op die manier wordt vermeden dat digitale data in bedrijfsprocessen gedeconnecteerd is van andere data zoals CRM. Je krijgt dus een vollediger beeld van je klanten en daardoor meer inzichten.
 
Bovendien zorgt server-side tracking voor snellere laadtijden van een website. De client-side laadtijd wordt immers verminderd omdat er niet langer externe scripts in de browser van de gebruiker hoeven te worden geladen.
 
Server-side tracking en cookies zijn beide technologieën die hun levenslicht zagen bij de opkomst van internet in de jaren ’90 van de vorige eeuw. 2024 markeert de dertigste verjaardag van de cookie en meteen ook het einde ervan. Dit terwijl die andere ‘oude’ technologie, server-side tracking, wordt beschouwd als de toekomstgerichte manier van online data verzamelen. 
 
Naar een gecontroleerde data toekomst
 
Met het naderende einde van de third-party cookie staat de cruciale rol van server-side tracking centraal in het herwinnen van controle over websitedata. In een tijdperk van privacybewustzijn biedt server-side tracking een veilige manier voor marketeers om respectvol en effectief online klantendata te verzamelen en gebruiken.
 
De tijd is nu rijp om de volgende stap te zetten. Kies voor server-side tracking en neem de leiding over jouw data!
 
Wie is MultiMinds?
MultiMinds, een onafhankelijk data-agentschap gevestigd te Aalst, biedt bedrijven en organisaties de mogelijkheid om buitengewone klantervaringen te realiseren. Laat je overtuigen door onze oprechtheid en heldere adviezen. Vertrouw op onze ongeëvenaarde expertise en betrouwbaarheid in het nakomen van beloftes.

Archief / PARTNER CONTENT