Fr

PARTNER CONTENT

Partner Content - Charlotte Vanbever (Sudpresse): "Max is een beetje het lifestyle magazine waaraan het Wallonië ontbrak"

Maandag 15 Maart 2021

Partner Content - Charlotte Vanbever (Sudpresse):

Sinds 13 maart verwelkomen de kranten van de groep Sudpresse een nieuwe wekelijkse bijlage van 48 pagina's: Max dat zichzelf omschrijft als de partner in het dagelijks leven van zijn lezers, een upscale magazine dat zijn lezers trots wil maken op hun Waal zijn.  

Een hele boterham, met tekst en uitleg door hoofdredactrice Charlotte Vanbever en Vincent Brossel, marketing en sales director van Sudpresse.  

De lancering van Max kadert in een ruimere uitrol van het weekendaanbod van de regionale kranten bij de groep Rossel. Kun je iets meer vertellen over het project?
Vincent Brossel: Zeker. We hebben het weekendaanbod in onze kranten La Meuse, La Nouvelle Gazette, Nord Eclair, La Province en La Capitale geactualiseerd met de lancering van ons nieuwe magazine Max, algemene weekendpagina's en het supplement TV News. Drie 'ontspannende' elementen.
We hadden opgemerkt dat onze lezers in het weekend een ander ritme aannemen: ze hebben meer tijd en andere interesses dan tijdens de week: vrije tijd, ontdekking, ontspanning, etc. Daarom bieden we hun aangepaste content die aansluit bij het register van een magazine, met lichtere, meer praktische verhaallijnen. Je moet ook weten dat we op maandag onze beste verkoopcijfers halen vanwege het sportnieuws, maar ook op zaterdag. Daarom versterken we dit weekendaanbod.  

Dat omvat om precies te zijn het TV News-supplement dat al bij Le Soir zat. Dat brengt klassiek alle programmaroosters en een selectie van de beste programma's van de week. Verder bestaat het uit de nieuwe weekendpagina's in de kranten die focussen op consumptie, vrije tijd en cultuur, met ook een vastgoed- en automobielrubriek. Dan is er tot slot Max, een kwaliteitsmagazine van 48 pagina's gewijd aan Wallonië.  

Een ambitieus project!  

Dat is het inderdaad. De Sudpresse-kranten gaan prat op hun Waalse DNA. Het idee is daarom om de schoonheid van Wallonië vanuit verschillende aspecten en invalshoeken te tonen. Max is een product dat geïnspireerd wordt door Nina van HLN, dat geen equivalent had in Wallonië. Een 'upscale' tijdschrift, zowel qua inhoud als qua vorm. Het is dus inderdaad een ambitieus project dat wekelijks in print in onze kranten maar ook elke dag digitaal op Max.sudinfo.be wordt ingezet.  

Waarom Max?  

Charlotte Vanbever: De naam van het magazine weerspiegelt de wens om het te personifiëren. Het is een naam waarin iedereen zichzelf kan herkennen, een afgekorte naam zonder gender die zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn.  

Max is de perfecte metgezel van de lezer, de beste vriend voor het weekend en de rest van de week. Hij is ook een soort influencer: hij kent alle goede tips, alle goede adressen in Wallonië.  

Hoe is het magazine gestructureerd?  

Het is opgebouwd rond zes terugkerende secties. Hun titels weerspiegelen het verlangen naar personalisatie dat ik al aanhaalde: Max rencontre, Max à la maison, Max et moi, On bouge avec Max, Les tentations de Max et Max à table.  

In de loop der pagina's ontdekken we hoe Max de lezer inspireert: Max is de rest altijd voor, hij zit boordevol goede ideeën en goede raad, kent de beste adresjes en deelt al die tips. Max gaat ook op pad om inspirerende mensen te ontmoeten: Walen die we kennen, maar ook andere persoonlijkheden die minder in de kijker lopen, maar toch extra aandacht verdienen. Max is ook op zoek naar originele invalshoeken. In het eerste nummer zal hij Julie Taton bijvoorbeeld typeren via haar vrouwelijke ondernemerskant, maar ook haar voorliefde voor bio en welzijn.  

Hoe doet Max het online?  

Online heeft Max elke dag wel iets te vertellen. We bouwen verder op de printartikels, maar het is wel de bedoeling dat de site op zichzelf kan leven. We hebben ook twee toegewijde redactrices die hem dagelijks aanvullen.  

Max is in feite een beetje het lifestylemagazine waaraan het Wallonië ontbrak.  

Wordt de lancering van Max ondersteund door een campagne?  

Vincent Brossel: Natuurlijk. Ons bureau Shake heeft drie visuals ontwikkeld die de kaart van personalisatie trekken. De campagne zal te volgen zijn op radio, tv, enz.  

Archief / PARTNER CONTENT