Fr

PARTNER CONTENT

Duivelse plannen, vol 10: de adverteerders aan het woord over het EK

Dinsdag 8 Juni 2021

Duivelse plannen, vol 10: de adverteerders aan het woord over het EK

Binnen twee dagen is het eindelijk zover en start het EK 2020. Ter afsluiting van onze serie over de acties van RMB en zijn partners om dit grote voetbalevent te coveren, laten we de vijf adverteerders van de Super Ballekes aan het woord, je weet wel, het blok van tot dusver onvertoonde spots die je op 12 juni ontdekt op La Une, tijdens de rust van de wedstrijd België-Rusland om precies te zijn.
 
We vroegen hun welke marketing- en communicatiekansen een event zoals het EK voor hen betekent en waarom ze ingingen op het Super Ballekes aanbod van RMB. Hun antwoorden hieronder.
 
Georges Pagalis, media & digital performance manager, BMW Group Belux
 
“Als officiële partner van de Rode Duivels beschouwen we het EK natuurlijk als een officieel event om opnieuw onze onvoorwaardelijke steun te betuigen aan onze nationale ploeg. Op communicatievlak biedt dat ons de mogelijkheid om heel creatief te zijn en de waarden die BMW met voetbal deelt naar voren te schuiven: sportiviteit en dynamisme.”
 
“We wilden voor de gelegenheid onze nieuwe reclamespot tonen; die werd voor het eerst geregisseerd en geproducet op lokaal niveau met ons bureau TBWA. Het gaat om een gevoelige productie die je 45’’ kippenvel garandeert, net voor de tweede helft. Duivels interessant!”
 
Ariane Verrier, senior marketing manager Motion Pictures, Disney
 
“Na een jaar van pandemie en gezondheidsmaatregelen die elke sociaal gebeuren beperkten, is het EK 2020 een mooie kans voor Disney om mee te leven met de supporters van de Rode Duivels. Disney is een love brand en een associatie met voetbal biedt ons de mogelijkheid te communiceren in een meer emotionele context die de herinnering van de spot zal bevorderen. Winst verzekerd!”
 
“We herinneren ons allemaal ‘Wassssuppp’ van Budweiser en de VW-reclame met de kleine Darth Vador die zijn ‘force’ uittest op de Passat van zijn vader. Als reclamemaker dromen we er allemaal van om ons merk op een dag zo’n mooie zichtbaarheid te bieden, maar dan in een Belgisch jasje. Omdat we geen Belgische film te promoten hebben, zetten we een Russische spion in de kijker op de dag van de wedstrijd Rusland-België. We wensen de film veel succes in de zalen, maar hopen natuurlijk dat de Belgen winnen.”
 
Delphine Baise, head of sponsoring, events & field, ING
 
“Een groot tornooi is een bijzondere gelegenheid om de banden met onze klanten en met alle fans van de Rode Duivels aan te halen. Met het EK bereikt de #FootballMadness haar hoogtepunt. Het is het perfecte moment om te werken aan de link tussen ons merk en dat van de Rode Duivels. Die heeft immers een aanzienlijke impact op de perceptie van ING en ondersteunt de commerciële doelstellingen van de bank. In de loop van ons elfjarige partnerschap hebben we er altijd een erezaak van gemaakt om belevingen voor supporters te creëren, zoals met RED, de mascotte van de Rode Duivels die we tijdens de laatste Wereldbeker creëerden. Dit jaar hebben we al heel vroeg besloten om in te zetten op de mogelijkheid je passie ten volle te kunnen beleven, ook thuis.”
 
“Als dynamisch merk en hoofdpartner van de Rode Duivels leek het ons essentieel deel uit te maken van dit creatieve initiatief. Sinds maart bieden we fans de mogelijkheid om zich voor te bereiden op de #FootballMadness; nu is de tijd rijp ze te delen op de schermen van alle supporters. In onze campagne hebben we de Duivels gedigitaliseerd om voor iedereen beschikbare GIFs te creëren. Die kunnen de supporters gebruiken om de #FootballMadness elke dag tot leven te brengen. En om het spel mee te spelen sturen we onze GIFs op verkenning in alle uithoeken van Europa.”
 
Deborah Rozenberg, branding & communication manager, Plan International
 
“Voetbal is een van de populairste sporten, maar het wordt beschouwd als een heel mannelijke sport. Bij Plan International België gebruiken we het nochtans op een innoverende en unieke manier in meerdere projecten in Senegal, Benin en Bolivia om genderclichés in vraag te stellen en de gelijkheid tussen meisjes en jongens te doen evolueren: het dient als een stimulerende factor voor de emancipatie, ontplooiing en het leadership van de meisjes. Het EK is de ideale gelegenheid om hulde te brengen aan dat andere aspect van voetbal, de naambekendheid van Plan International België en die van onze activiteiten te versterken. We hebben dus besloten het momentum van het EK te benutten en voor onze campagne samen te werken met voetbalprofessionals.”
 
“Plan International België en zijn programma’s verdienen bekendheid. Voor een NGO als de onze zijn de kansen om op televisie te komen beperkt. We moeten dus innoverend en creatief zijn in onze communicatieaanpak om onze activiteiten zichtbaar te maken. Dat is wat RMB ons voorstelde met Super Ballekes. Een match lang – en niet eender dewelke – tonen we onze spiksplinternieuwe spot die de minder bekende rol van voetbal – als manier om genderclichés in vraag te stellen – in de schijnwerpers plaatst. Er is ook een verrassingsgast die de moeite loont. Afspraak op 12 juni tijdens de rust.”
 
Perrine De Keyzer, senior media planner, Proximus
 
“We zijn al 25 jaar partner van de Koninklijke Belgische Voetbalbond. De Rode Duivels en de Red Flames belichamen beide perfect de Think Possible-spirit, door elke dag beter te worden en iedereen samen te brengen rond een ambitieuze doelstelling. Een groot tornooi als het EK 2020 brengt alle Belgen samen, niet alleen voetbalfans. Dankzij dit soort events kunnen we aan meerdere doelstellingen beantwoorden op het vlak van imago, verkoop en traffic naar onze platformen. We hebben een zeer gemotiveerd intern team dat al maanden keihard werkt om verschillende EK-activeringen te ontwikkelen.”
 
“De Rode Duivels zijn nummer een in de FIFA-ranking en ze pakken bij elke wedstrijd uit met een flamboyant spel dat ongelooflijke sensaties oplevert. Het was dan ook logisch dat we aanwezig zouden zijn tijdens de rust van deze eerste wedstrijd, niet met een klassieke tv-spot, maar met een ervaring die toont hoezeer onze Duivels met de emoties van hun supporters kunnen spelen.”

Archief / PARTNER CONTENT