Fr

DPG MEDIA BEATS

DPG Media Beats Survey: focus op de Bouw-, Interieur- en Tuinsector

Donderdag 21 December 2023

DPG Media Beats Survey: focus op de Bouw-, Interieur- en Tuinsector

De Belg heeft een baksteen in de maag. Deze uitdrukking klinkt waarschijnlijk bekend in de oren. Belangrijk: ze bestaat niet zomaar. Uit cijfers van de Europese Centrale Bank blijkt dat ongeveer zeven op de tien Belgische huishoudens een eigen woning bezit, terwijl het gemiddelde van de eurozone op ongeveer 60% kampeert. Het betekent ook dat veel Belgen projecten in, aan en rond het huis uitvoeren. Daarom voerden wij met Panel Inzicht een DPG Media Beats Survey uit bij 1000 woningeigenaars die het komende jaar een woonproject plannen. Niet alleen om specifieke woonprojecten te onthullen, maar ook om onder andere hun motivaties en angsten te achterhalen en hun inspiratiebronnen te kennen. Want net die informatie kan nuttig zijn voor de communicatiestrategie van adverteerders.
 
Interieur op één
 
De woonprojecten die Belgen de komende 12 maanden plannen zijn heel divers. We werken voornamelijk aan het interieur, rond het huis of in de tuin en aan onze keuken of badkamer. Wanneer we naar de specifieke projecten kijken dan zien we naast de badkamer (21%), keuken (16%), de tuin (18%) en het terras of oprit (19%) ook zonnepanelen (14%) verschijnen. Een laagdrempeliger project als meubels scoort hier verrassend wat lager (8%), maar abnormaal is dat niet. De kans is groot dat mensen het kopen van nieuwe meubels of andere ‘kleinere projecten’ minder op voorhand plannen.
Als we naar de sociodemo's kijken, zien we enkele opvallende trends: mannen zijn vaker gelinkt aan projecten rond het huis en aan het opvolgen van energiemaatregelen. Vrouwen nemen dan weer vaker interieurprojecten voor hun rekening. Oudere mensen plannen doorgaans minder woonprojecten en Vlamingen plannen vaker interieur-, rond-het-huis projecten en energiemaatregelen. Franstaligen geven dan weer vaker aan dat ze hun badkamer of keuken onder handen zullen nemen.
 
Comfort is key, cash is king
 
Wat nog relevanter is voor adverteerders is het waarom van de woonprojecten. De nood aan meer comfort blijkt de belangrijkste reden. Ook de tweede belangrijkste driver kan je indirect linken aan meer comfort: nood aan vervanging door bijvoorbeeld schade of veroudering.
Wat betreft de moeilijkheden en angsten bij woonprojecten is het duidelijk dat onze portemonnee daar top of mind is: het budget bepalen is de grootste horde, terwijl het hoger uitvallen van de prijs onze grootste nachtmerrie is. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat extra korting ook de geliefkoosde promotie is van Belgen voor hun woonprojecten (voor gratis plaatsing en extra garantie). Qua moeilijkheden vervolledigen het vinden van de juiste mensen/bedrijven en het vergelijken van offertes de top drie. Qua angsten wordt ook duidelijk dat tijd kostbaar is en dat we een eindresultaat vrezen dat niet aan onze verwachtingen voldoet.
Als merk is het dus zaak om in te spelen op de motivaties en op het wegnemen van drempels en angsten. Maar vergeet niet om te controleren of de projecten gelinkt aan je merk geen specifieke motivaties, moeilijkheden of onzekerheden met zich meebrengen. De Bouw-, Interieur- en Tuinsector is namelijk geen one size fits all. Qua motivaties zie je bijvoorbeeld dat energiemaatregelen veel beter scoren op het verbeteren van de duurzaamheid (60%), of dat slimme technologieën gemiddeld vaker worden geïnstalleerd om mee te zijn met de laatste trends (23%). Qua angsten en moeilijkheden zie je bijvoorbeeld dat men bij een groot project als een totaalrenovatie vaker ook denkt aan de mogelijke spanningen in het huishouden (26%), of dat het voor schrijnwerkerij (27%) of energiemaatregelen (31%) schijnbaar veel moeilijker is om voldoende offertes te verkrijgen.
 
Money time, soms korter dan gedacht
 
Weten waar en wanneer je moet communiceren is natuurlijk ook belangrijk. Daarom is het nuttig om de informatie- en inspiratiebronnen van de consument te kennen. De eigen mening en die van naasten zijn natuurlijk belangrijk, maar daarop heb je als merk eerder indirect impact. Directe impact is er wel met de info die je in de winkel geeft, info van lokale professionals en je website. Dat zijn de belangrijkste inspiratiebronnen. Voor reclame kan het daarom nuttig zijn de locaties van vestigingen in boodschappen te integreren. 19% vindt dit een meerwaarde. Daarnaast zijn er de usual suspects prijzen (60%) en promoties (40%), productkenmerken (22%), sterktes (19%) en getuigenissen (25%). Terug naar de inspiratiebronnen: er zijn natuurlijk nog verschillende andere kanalen die niet verwaarloosbaar zijn en waar je als merk het verschil kan maken. Voorbeelden zijn de good old brochures, beurzen (Batibouw, iemand?) en reclame. Of waarom niet de creatieve toer opgaan met doe-het-zelf-video’s?
Het belang van op het juiste moment aanwezig zijn, hoeven we niet uit te leggen. Eerst een waarschuwing: je hebt vaak weinig tijd om mensen op de waardevolste momenten te bereiken. Het proces van inspiratie tot beslissing duurt namelijk in bijna 4 op de 10 projecten, maximaal slechts enkele weken. Uiteraard is dit zeer projectafhankelijk en zullen grotere projecten, zoals een totaalrenovatie of nieuwbouw, wel wat meer beslissingstijd krijgen. In bijna 85% van de gevallen is zes maanden wel de bovengrens. En de projecten zelf worden meestal in de lente (42%) en zomer (39%) uitgevoerd. Projecten die langer duren en minder weersafhankelijke projecten hebben ook een wat grotere kans om door te gaan in de herfst of winter.
Ik herhaal het nog eens: controleer ook of projecten die gelinkt zijn aan jouw merk geen specifieke informatiebronnen of beslissingstijd bevatten. Voor bijvoorbeeld keukens/badkamers is info in de winkel nog veel belangrijker als inspiratiebron (40%) en voor totaalrenovaties of nieuwbouwprojecten zijn beurzen dat vaker dan gemiddeld (31%). Zulke grote projecten hebben doorgaans ook een langer beslissingsproces dan kleinere projecten.

Hoe dan ook, de consument bereiken tijdens het inspiratie- of beslissingsproces moet het uitgangspunt zijn. Efficiënte communicatie bespaart niet alleen tijd en geld voor de consument, maar biedt de consument ook extra comfort. En laat die drie elementen nu net de doorslag geven in de keuzes die gemaakt worden voor woonprojecten.
 
Meer informatie nodig over specifieke projecten? Dan kan je altijd terecht bij de sales experts van DPG Media Advertising, of bij bernd.strauven@dpgmedia.be.

Archief / DPG MEDIA BEATS