Fr

PARTNER CONTENT

Bancontact bekoord door DOOH

Zondag 20 November 2022

Bancontact bekoord door DOOH

Enkele dagen voor het webinar van Gamned! over DOOH blikken we terug naar een opvallende ‘brandformance’ campagne die Bancontact Payconiq voerde tijdens de laatste editie van de 20km van Brussel rond een al even opvallend aanbod. Dat omvatte meer bepaald gratis reizen voor iedereen die op 29 mei 's ochtends het openbaar vervoer van de MIVB nam en contactloos betaalde. Een mooie kans voor het bedrijf om zich te wagen aan Digital Out Of Home (DOOH), in samenwerking met Boondoggle en Gamned! Tekst en uitleg door Anouck Deschilder, marketing, communicatie & PR manager bij Bancontact Payconiq.
 
Kun je eerst even de context van de campagne schetsen?
In november vorig jaar lanceerden we de mogelijkheid om contactloos met Bancontact te betalen in de MIVB-voertuigen, omdat we vastgesteld hadden dat er een grote vraag was naar contactloze betaalmogelijkheden bij low en non users (gebruikers die weinig of geen gebruik maken van het openbaar vervoer). Deze dienst biedt namelijk een veilige en gebruiksvriendelijke oplossing; bovendien betekent hij een aanzienlijke tijdsbesparing, omdat je niet naar de loketten hoeft te gaan.
Het doel van de campagne was dus om over dit nieuwe betaalmiddel te communiceren naar een doelgroep die gewoonlijk geen gebruik maakt van het openbaar vervoer, om ervoor te zorgen dat die zich bewust zou worden van het bestaan ervan en het uiteindelijk ook zou gaan gebruiken. Daarom was de keuze voor de 20 km van Brussel ideaal: dat evenement trekt 40.000 deelnemers uit verschillende delen van België en spreekt bovendien ook veel toeschouwers aan. Vanuit logistiek oogpunt verklaarde de MIVB zelf dat het te veel tijd zou kosten om naar het loket te gaan om een kaartje te kopen. Onze oplossing bood het alternatief.
 
Welke strategie werd uitgerold?
 

Onze actie bestond erin iedereen die op 29 mei tussen 7u30 en 10u30 contactloos met Bancontact betaalde gratis te laten reizen. De twee weken vooraf voerden we ook een sensibiliseringscampagne met als business goal het aantal transacties met Bancontact in voertuigen van de MIVB te verhogen.

Voor de ontwikkeling van de marketingstrategie werkten we samen met Boondoggle. Aangezien de MIVB alleen in Brussel en omgeving actief is, hebben wij ons voornamelijk op de hoofdstad geconcentreerd. We richtten ons op de 18-54-jarigen die geïnteresseerd zijn in sport en de plaatsen waar joggers komen, op mobile en desktop en via verschillende kanalen zoals sociale netwerken, display of DOOH.
 
En wat voor strategie hebben jullie gevolgd op DOOH? Met welke voordelen?
 

Concreet hebben we ervoor gekozen om onze commercials te tonen op schermen rond de metro's, de straten waar de wedstrijd zou plaatsvinden en plaatsen waar veel lopers komen trainen, zoals parken en de Basic Fit-centra. We besloten ook om 's ochtends, 's middags en 's avonds uit te zenden voor een maximale exposure.

Ik wil hier graag twee troeven van DOOH benadrukken: je kunt je affiche ‘printen’ waar en wanneer je wilt; bovendien kun je zelf je advertentie op maat maken. In ons geval hebben we twee verschillende formaten gemaakt: een van 6" dat op straat of in het openbaar vervoer werd gebruikt, en een van 10" dat in fitnesscentra te zien was. De redenering was dat we de boodschap sneller wilden serveren aan een voorbijganger dan aan een loper in een Basic Fit. Wij geloven ook dat het videoformaat een duidelijkere, meer geïllustreerde en emotionelere uitleg biedt dan de traditionele affiche.
 
Wat voor resultaten leverde de actie op?
 

In haar geheel was de campagne een groot succes, zowel wat betreft de naambekendheid - de DOOH genereerde bijvoorbeeld meer dan 535.000 impressies - als op het vlak van de actie zelf. Op 29 mei registreerde de MIVB 10 keer meer gevalideerde tickts dan op eender welke andere zondag van het jaar en vooral drie keer meer dan ten opzichte van de wedstrijd van 2021.

Dit kan ook worden verklaard door andere factoren, zoals het aantal aanwezigen op het evenement in het eerste geval en het feit dat mensen al enigszins bekend waren met de Payconiq-dienst van een jaar geleden, maar we zijn zeer tevreden met de behaalde resultaten, vooral in DOOH.
 
Gratis inschrijven voor het DOOH-webinar van Gamned! op 24 november om 10u kan hier.

Archief / PARTNER CONTENT