Fr

PARTNER CONTENT

Joyce Poelmans en Christina Goosdeel (Publicis Groupe) over content creatie

Zaterdag 10 Juni 2023

Joyce Poelmans en Christina Goosdeel (Publicis Groupe) over content creatie

Tijdens de laatste Lionwise van Publicis Groupe gewijd aan 'Creativity in the experience economy', brachten Joyce Poelmans en Christina Goosdeel (respectievelijk Content Lead en Content Strategist) een onberispelijke en helder gestructureerde presentatie rond de content creator economie en haar diepgaande impact op influencer marketing.

Hun bedenkingen samengevat in tien punten.

Van het beheersen van een kanaal naar meerdere kanalen
Tot voor kort hielden influencers of content creators zich bezig met één kanaal zoals TikTok, Instagram of een blog. Nu moeten ze meerdere kanalen tegelijkertijd beheren en niet zelden hoort er daar ook een e-shop bij.

Van lifestyle generalist tot nichedomeinen
Content creators gaan zich steeds vaker verdiepen in een onderwerp en kiezen een niche als hun actie- of speelterrein. De voorbeelden van content creators die zich hebben opgeworpen als specialisten in duurzaamheid of diversiteit zijn legio.

Van een hobby naar een job
De tijd dat je als adverteerder goeie content creators kon overtuigen met een goodie bag of cadeaus ligt al een tijdje achter ons. Ze zijn uitgegroeid tot professionele freelancers die op een correcte manier willen vergoed worden voor hun diensten.

Van het promoten van merken naar zelf een merk worden
Sommige influencers worden zo populair dat ze zelf een merk worden en media-aandacht krijgen op andere events of platformen. De Vlaamse content creator Rob Van Impe aka ‘Average Rob’ kreeg dit bijvoorbeeld voor elkaar. Zo stond hij eind vorig jaar op het podium op het BAM Marketing Congress.

Van één skill naar vele expertises
Content creators moeten zich voortdurend bijscholen om de nieuwste kanalen en technologieën te kunnen beheersen. Podcasts zijn momenteel de hype.

Van influencer naar entrepreneur
Voorbeeld hier is wederom Average Rob die met ‘Haha’ en ‘Tout Bien’ respectievelijk zijn eigen kleding- en biermerk op de markt mocht brengen.

Van een customer journey naar social commerce
Influencers kunnen de zaken die gepromoot moeten worden nu veel sneller verkopen aan hun volgers, bijvoorbeeld rechtstreeks via Instagram stories of met sales links in de beschrijving van de YouTube-video of via clickable links in de video.

Van de lucky few naar een veel grotere poel
Influencer marketing is niet meer voorbehouden voor de lucky few. Iedereen kan nu een onontgonnen domein claimen en er bekend mee worden, zelfs nobele onbekenden.

Van power to the creator naar power to the community
Cancel culture heeft ook in de influencer marketing zijn intrede gedaan. Volgers zijn veel mondiger geworden om bepaalde zaken te veroordelen. De bekende influencer en voormalig bikinimodel Gaëlle Garcia Diaz kwam na haar ‘Drag Show’ uitzending onder vuur te liggen bij de LGBTQ+ community. Ze werd onder meer beschuldigd van ‘cultural appropriation’, of het zich toe-eigenen van een cultuur die niet de hare is.

Van blind vertrouwen tot wijdverspreide geletterdheid
Het publiek is veel meer dan vroeger SoMe-geletterd en zal snel begrijpen of er een commerciële boodschap schuilt achter een bepaalde post of dat er bots actief zijn.
 
De content specialisten besloten hun presentatie door te zeggen dat creativiteit de sleutel is in de creator economy. Meer diversiteit en minder uniformiteit, meer aandacht voor well-being en meer regelgeving zijn nog enkele zaken die ze de komende maanden en jaren hopen te zien in dit vakgebied. Als uitsmijter bevalen de twee content specialisten bij Publicis Groupe nog de podcast ‘Influenceurs, la fin du Far West?’ met Michèle Warnet aan.

Archief / PARTNER CONTENT