Fr

PARTNER CONTENT

Hoe Payconiq zijn meerwaarde toonde aan de klanten van Delhaize

Woensdag 23 Maart 2022

Hoe Payconiq zijn meerwaarde toonde aan de klanten van Delhaize

Elke week ontdek je een maand lang de manier waarop merken communiceerden rond innovatie dankzij MMD, de mediaregie van Delhaize. Vandaag laten we Bancontact Payconiq Company aan het woord naar aanleiding van de introductie van contactloze betalingen bij Delhaize in mei vorig jaar.
 
Flashback. In mei 2021 voerde Delhaize Payconiq in als nieuwe betaalmethode in al zijn supermarkten. Op logistiek vlak integreerde de retailer de Payconiq QR-code in zijn kassa's, zodat de klanten ze konden scannen met de Payconiq by Bancontact-applicatie. Om de lancering van de dienst te optimaliseren, was het vooral belangrijk dat Bancontact Payconiq Company de toegevoegde waarde van Payconiq uitlegde aan Delhaize-klanten.
 
“We wilden Delhaize-klanten bereiken die nog niet vertrouwd waren met de Payconiq by Bancontact-toepassing en die ze nog moesten downloaden, maar ook alle klanten die de toepassing al in andere situaties gebruikten, maar nog niet wisten dat ze ook bij Delhaize aanvaard werd”, aldus Anouck Deschilder, marketing manager van Bancontact Payconiq Company.
 
Deze strategie werd opgebouwd rond drie pijlers: awareness, consideration en conversion. “Het awareness-gedeelte moest de klanten ertoe aanzetten de app te downloaden, in de consideration-fase werd aan klanten uitgelegd dat ze inderdaad gemakkelijk met Payconiq konden betalen aan de kassa en het conversion-luik tot slot moest hen ervan overtuigen om daadwerkelijk via Payconiq te betalen. Om deze strategie in drie fasen in de praktijk te brengen, stelde MMD de inzet van specifieke communicatiemiddelen voor. Voor het sensibilisatiegedeelte werd een online actie opgezet, via de verzending van een e-mail om de introductie van een nieuwe betaalwijze te signaleren, zodat de klanten voor hun winkelbezoek op de hoogte waren.
 
Zichtbaarheid bij de kassa om Payconiq te kiezen
 
De tweede pijler – die van de consideration – kreeg concreet vorm via zichtbaarheid in de winkel. “Via digitale affichage bij de ingang van de winkel, op de winkelkar van de klanten en via een radiospot in de winkel, kregen de klanten de boodschap dat ze heel eenvoudig met de app via hun smartphone konden betalen”, vervolgt Anouck Deschilder. “Dat zorgde voor extra sensibilisering in de winkelomgeving.”
 
En de conversie? “Daar wilden we voldoende zichtbaarheid bij de kassa, zodat de klant effectief zou besluiten om via de app te betalen. MMD raadde ons drie communicatiekanalen aan: vloerstickers bij de kassa, zichtbaarheid via de digitale schermen bij de kassa en TopCards rond de kassaschermen. Zo werden de klanten er een laatste keer aan herinnerd dat ze via Payconiq konden betalen.”
 
Deze multichannel aanpak was zeer doeltreffend. Alleen al in winkels bereikten de verschillende zichtbaarheidsacties bijna 7 miljoen Delhaize-klanten.
 
“Payconiq-betalingen bij Delhaize hebben een goede start genomen dankzij de krachtige lanceringscampagnes en we zien dat Delhaize-klanten hun boodschappen met Payconiq blijven betalen, dus de samenwerking met MMD was bijzonder positief”, besluit Anouck Deschilder.

Archief / PARTNER CONTENT