Fr

PARTNER CONTENT

Jens Caluwe (Clear Channel): "Het People & Places aanbod weerspiegelt perfect ons DNA"

Zaterdag 17 Februari 2024

Jens Caluwe (Clear Channel):

Als pionier in het gebruik van data sinds meer dan tien jaar, heeft Clear Channel voortdurend succes geboekt met ‘People & Places’ dat beloond werd met talrijke onderscheidingen, te beginnen met een Gold bij de AMMA’s en natuurlijk de permanente erkenning van klanten.
 
Voortbouwend op dit succes en de recordomzet van 2023, die ook de effectiviteit en relevantie van deze oplossingen bevestigen, onthult Clear Channel de vernieuwde versie van People & Places. Daar horen een nieuwe branding, een vereenvoudigd aanbod en verrijkte gegevens bij om adverteerders een tool te kunnen aanbieden die krachtiger en nauwkeuriger is dan ooit.
 
Tekst en uitleg door Laurence Waegemans (Head of National Sales) en Jens Caluwe (Research & Insights Officer).
 
Hoe belangrijk zijn data vandaag voor (D)OOH?
Jens Caluwe: Data zijn uiteraard zeer belangrijk, zo niet essentieel, niet alleen voor (D)OOH, maar voor alle markten en sectoren, evenals voor alle adverteerders en bureaus.
 
Bij Clear Channel zijn we echt pioniers als het om data-driven oplossingen gaat. Dat blijkt onder andere uit de ontwikkeling in 2014 van ons People & Places-aanbod dat hetzelfde jaar ook bekroond werd met een AMMA.
Tien jaar later zijn data duidelijk uitgegroeid tot een pijler voor het bedrijf. Ons aanbod, dat in de loop der jaren sterk is geëvolueerd, weerspiegelt perfect ons DNA: ‘Creating the future of media’.
 
Dankzij de constante vooruitgang in targeting positioneert Clear Channel zich als medium van de toekomst, met een stevige historische achtergrond. Het strategische gebruik van data in (D)OOH stelt ons in staat campagnes te verbeteren door ze relevanter te maken: we richten ons op de juiste doelgroep, de juiste plaats, het juiste moment. Onze data evolueren voortdurend om te voldoen aan de behoeften van adverteerders en zorgen voor een maximale ROI.
 
En dat is nog maar het begin! Het belang van data in de wereld in het algemeen en in onze sector in het bijzonder, zal alleen maar toenemen.
 
Welke nieuwe datagerichte oplossingen biedt Clear Channel en hoe maken die gebruik van data ter optimalisering van (D)OOH-campagnes?
 
Zoals ik al zei, is dit een doorlopend langetermijnproject. Op basis van meer dan 10 jaar data-expertise en conform met de GDPR presenteerden we onlangs de vernieuwde versie van People & Places, met een nieuwe branding, een vereenvoudigd aanbod en verrijkte data.
 
Nu omvat People & Places niet alleen meer dan 550 publieksegmenten met nieuwe informatie over online gedrag en aankoopintenties, maar ook meer dan 60.000 points of sales (POS) en points of interest (POI) die dagelijks worden bijgewerkt en geoptimaliseerd.
 
Gezinssamenstelling, inkomen, soort woonplaats, hobby's, online of in-store winkelvoorkeuren, eetgewoonten, favoriete merken, enz. de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt voor het creëren van sterk getargete campagnes.
 
En vooral de grote nieuwigheid aan het begin van 2024: de creatie van 17 nieuwe personae, de typische profielen waar klanten het meest naar vragen.
 
Tegelijkertijd gaan we door met de ontwikkeling van Clear Channel RADAR, ons eigen mobiele dataplatform en onze tool voor campagneplanning. Dat maakt gebruik van volledig geanonimiseerde locatiegegevens om een beter inzicht te krijgen in de doelgroepen die langs onze panelen voorbijkomen, met strikte naleving van de GDPR-regels.
 
Deze technologie maakt gebruik van mobiele data die door een derde partij geaggregeerd en geanonimiseerd worden, om te tonen welke doelgroepen onze panelen zien, waarbij aan elke locatie een score wordt toegekend. Maar het gaat nog verder: adverteerders kunnen ook groepen gegevens zien op basis van bereikkenmerken, zoals leeftijd, inkomen en de winkels die ze bezoeken, zodat ze hun campagnes kunnen targeten op basis van gedrag.
 
Tot slot kunnen we de 'drive to store' meten door een groep die in contact is gekomen met onze panelen te vergelijken met een controlegroep.
 
Kun je een concreet voorbeeld geven?
Laurence Waegemans: De 'High-end customer' persona, waarmee we ons specifiek richten op het topsegment in België, is een goed voorbeeld.
 
Door People en Places te combineren, komen we tot de meest effectieve oplossing: locaties die gekoppeld zijn aan luxeproducten, zoals kledingwinkels, accessoireswinkels en premium autodealers.
Deze strategie gaat gepaard met het gebruik van Sirius-profielen, een segmentatie die gebaseerd is op financiële rijkdom en focust op welgestelde families. Deze aanpak biedt adverteerders die actief zijn in de luxesector een zeer nauwkeurige targeting en een zeer effectieve dekking met een index van +200 op deze doelgroep.
 
Studies hebben aangetoond dat targeted campagnes in de buurt van het verkooppunt de verkoop daar met wel 25% kunnen verhogen. Er is ook een toename in campagneherkenning en -attributie.
 
Met andere woorden, onze data-driven oplossingen en tools stellen ons in staat om ons met ongeëvenaarde precisie, d.w.z. op het juiste moment en op de juiste plaats, te richten op een publiek dat de hele dag in beweging is, en vooral om deze contacten substantieel om te zetten in aankopen.
 
Dit is wat de data die we gebruiken uniek maakt, met zeer nauwkeurige geolocatiegegevens, die we verzamelen in samenwerking met Accurat, en CIM-data, die we kruisen met onze eigen gegevens om de doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te verfijnen en te individualiseren.
 
Hoe zit het met AI? Wat voor kansen zien jullie daar op de middellange en lange termijn?
 
Dat is duidelijk iets dat we gaan onderzoeken, maar voorlopig kunnen we nog niet echt spreken over AI, ook al zijn er natuurlijk dingen die al geautomatiseerd zijn.
 
We bestuderen het onderwerp aandachtig, maar voordat we het echt kunnen implementeren, moeten we ervoor zorgen dat we dat op een verantwoorde manier doen, met bijzondere aandacht voor privacybescherming en strenge controle op de regelgeving. Dat is het belangrijkste element, en niet alleen voor Clear Channel, maar voor iedereen, ongeacht de sector.
 
Maar los daarvan zou A.I. ons vooral in staat stellen om een stap verder te gaan in het gebruik en de flexibiliteit van netwerken.
 
Vanuit een strikt creatief oogpunt zouden we dankzij AI meer open source data moeten kunnen leveren, zelfs geavanceerder dan diegene die we nu gebruiken, zoals het weer, verkeer, luchtvervuiling, enz. door overdag data te capteren, die te analyseren en nieuwe creatieve oplossingen voor te stellen, die we vervolgens zouden kunnen implementeren...
 
Kortom, AI zal een grotere rol spelen in de optimalisatie van campagnes en in de manier waarop we dynamisch met de creatie kunnen spelen.

Archief / PARTNER CONTENT