Fr

PARTNER CONTENT

Duivelse plannen, vol 3: het boosteffect van het EK op het televisiebereik

Woensdag 21 April 2021

Duivelse plannen, vol 3: het boosteffect van het EK op het televisiebereik

Gedurende tien weken, in de aanloop naar het EK 2020, brengt deze wekelijkse rubriek je belangrijke informatie over de acties van RMB en zijn partners om dit grote voetbalevent te coveren, en over de kansen voor merken die zich hiermee willen associëren.  

Het EK 2020 staat voor 51 wedstrijden van 11 juni tot 11 juli. Het tornooi waar de Rode Duivels tot de grote favorieten behoren, wordt integraal uitgezonden door de RTBF (La Une, Tipik en Auvio).  

Zoals we weten, hebben grote voetbalcompetities zoals het EK en het WK voetbal effect op het televisieverbruik van de zenders die de wedstrijden uitzenden maar ook op het televisietotaal.  

Wat dat betreft, nemen in het zuiden van het land het bereik en de kijktijd ook toe in juni tijdens de jaren waarin de competitie plaatsvindt.   Zo stijgt de rating van het televisietotaal (gemiddelde totale dag) voor de maand juni van 2016 toe met 16% in vergelijking met 2015 op de referentiegroep voor sport - de 15-54-jarigen, met 17% op de mannen van 18-54 jaar en met 14% op alle kijkers en de vrouwen van 18-54 jaar.  

In het noorden is deze stijging iets lager: +11% voor het totaal aantal kijkers, + 8% voor de 15-54-jarigen, + 16% voor 18-54-jarige mannen (en geen stijging voor vrouwen in dezelfde leeftijdscategorie) .  

De totale kijktijd voor het televisietotaal in het zuiden (totale dag) steeg in de maand juni 2016 in totaal van 22 minuten naar gemiddeld 2u59 per dag. In het noorden neemt het met 15 minuten toe tot 2u13.  

In het Zuiden stellen we in juni en in total day vast dat het gemiddelde marktaandeel van RTBF (La Une + La Deux) in even jaren - dus voetbaljaren (in vergelijking met het voorgaande jaar) - toeneemt op de referentiedoelgroep voor sport, de 15-54-jarigen.
Het was tijdens het EK van 2016 dat de evolutie van het marktaandeel van de RTBF het opvallendst was - wat met name wordt verklaard door de deelname van de Rode Duivels aan het kampioenschap: het marktaandeel steeg met 92% ten opzichte van het jaar ervoor in juni, alle uurschijven samen.  

Deze groei is vooral belangrijk bij mannen van 18-54 jaar:  

2004: +17%
2008: +36%  
2012: +58%
2016: +116%  

Het boosteffect van voetbal op het globale bereik van de RTBF is ook voelbaar bij de vrouwen (18-54).  

2004: +11%
2008: +13%
2012: +24%
2016: +67%  

Preciseren we - en dat was duidelijk de grote nieuwigheid van het EK van 2016, dat de RTBF pas zijn digitale contentplatform gelanceerd had en een live uitzending van voetbalwedstrijden aanbood.   Hoewel Auvio amper twee maanden oud was, kunnen we het boost-effect van de competitie zowel op het platform als op de RTBF-site vaststellen.  

Site RTBF

Reach: 1.485.000 (+13% versus gemiddelde januari-mei 2016)
Views: 47.508.000 (+43% versus gemiddelde januari-mei 2016)  

Auvio
Reach: 894.000 (+51% versus gemiddelde april-mei 2016 + juli-september 2016)
Views: 8.096.000 (+92% versus gemiddelde april-mei 2016 + juli-september 2016)  

Meer details hier.

Archief / PARTNER CONTENT