Fr

PARTNER CONTENT

Hoe Actito zijn partnerships ontwikkelt

Donderdag 26 Oktober 2023

Hoe Actito zijn partnerships ontwikkelt

Partnerships zijn een volwaardig onderdeel van de groeistrategie van Actito. Een gesprek met Kenneth De Maeyer, partnerships manager van het client activation platform voor de BeNeLux voor meer uitleg over deze aanpak.

Kun je de partnershipstrategie toelichten?

De logica achter partnerships is samenwerken met bedrijven die onze oplossingen zullen aanbevelen aan hun klanten. Dit is het principe van indirecte verkoop. Deze partners zijn dan ook een belangrijke hefboom voor de ontwikkeling van ons klantenbestand.
Mijn rol bij Actito is het onderhouden van relaties met bestaande partners en het identificeren en werven van nieuwe partners.
Mijn doel is om onze partners te voorzien van alle ondersteuning die ze nodig hebben om nieuwe klanten te werven, maar ook om mee in te staan voor de opvolging van hun bestaande klanten door hen te helpen meer inkomsten per klant te genereren en anti-churn maatregelen te implementeren. Ik werk dus nauw met hen samen bij hun prospectie en bij het bestendigen van hun bestaande klantenportefeuille.

Wie zijn jullie huidige partners?

We hebben drie soorten partners: generalistische digitale marketingbureaus, bureaus die gespecialiseerd zijn in marketingautomatisering en integrators. Deze laatste categorie bestaat uit IT-specialisten die hun klanten adviseren en de oplossingen die ze aanbevelen implementeren.

Het is in het segment van de digitale marketingbureaus dat we momenteel het sterkst aanwezig zijn, dankzij onze partnerships met Universem en Boondoggle, om er maar twee te noemen. We werken ook samen met Comark, een gespecialiseerd bureau. Het segment van de integrators is sterker aanwezig in Frankrijk, maar we werken hard om het ook in België in te burgeren.

Wat voor troeven heeft Actito zijn partners te bieden?

Dankzij onze integratie in de QNTM-groep vorig jaar in december kunnen we onze partners nu een breed scala aan digitale marketingoplossingen bieden. Deze nieuwe dimensie opent deuren voor ons, nog meer sinds de komst van Qualifio in de groep in mei. Daardoor kan ik onze huidige en toekomstige partners een waaier van diensten aanbieden die Actito aanvullen, gaande van de rekrutering van gekwalificeerde contacten met Qualifio tot de marketing automatisering van Actito en het Customer Data Platform van Raptor.

Het voordeel voor de eindklanten is dat alle technologieën van de groep geïntegreerd zijn, zodat er geen extra ontwikkeling nodig is om ze op elkaar aan te laten sluiten. Dit is het principe achter QNTM, dat ernaar streeft de beste Europese digitale marketingtools samen te brengen om aldus de rijkst mogelijke technologische omgeving te bieden, zodat marketeers hun doelstellingen kunnen bereiken. De Europese dimensie van de groep is ook een bepalende factor om een alternatief te bieden voor de grote Amerikaanse structuren.

Daarnaast heeft Actito een ervaren partnerteam aangeworven. Twee functies ondersteunen het partnerecosysteem, ten eerste lokale partnermanagers en ten tweede een wereldwijde partner enablement manager die de taak heeft de partners van Actito te helpen om het platform tot in de puntjes te beheersen. Deze investeringen in human resources zijn een duidelijk teken dat partnerships uitgegroeid zijn tot een strategische pijler in de ontwikkeling van Actito.

Hoe evolueert de markt?

Digitale marketing en, meer specifiek, marketing automatisering staan duidelijk op de agenda van veel bedrijven. De Belgische markt heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt op dit gebied, met de meeste grote bedrijven die digital integreren in hun strategieën. De oplossingen die Actito aanbiedt, zijn er om hen te helpen hun processen te optimaliseren. KMO's moeten nog een inspanning leveren, maar het gaat vooruit: de concurrentie is sterk en slechts een klik verwijderd...

Wat voor trends stel je vast in de positie van Partnerships Manager?

AI ligt natuurlijk op ieders lippen. Onze oplossingen bevatten al artificiële intelligentie, maar ik merk dat AI vaak niet het belangrijkste punt is voor klanten. De eerste stap is om een kwalitatief goede databank te hebben en deze intelligent in te zetten met behulp van onze oplossingen. AI komt in een tweede fase.

Het is ook een onderdeel van mijn werk om onze partners te helpen de prioriteiten van hun klanten te identificeren, zodat we ze de juiste tools kunnen bieden om hun digitale marketing te ontwikkelen.

Archief / PARTNER CONTENT